Wat moet ik op mijn OV kaart hebben?

Ik ga maandag naar Den Haag, vanaf Voorschoten. Dit wil ik met de trein doen.

Ik heb mij laten vertellen dat ik nu minimaal €20 op mijn OV kaart moet hebben om te kunnen reizen.

Stel mijn saldo is nu €20. Dan ga ik naar Den Haag, krijg mijn saldo terug min de reiskosten. Dus stel mijn saldo is dan €17,50.

Kan ik dan van die €17,50 terug naar Voorschoten, of geld dan ook weer dat ik €20 op mijn OV kaart moet hebben staan.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Het instaptarief (bij de trein eur 20.-) moet erop staan als je incheckt. Anders lukt de incheck niet en gaat het poortje niet open. Het probleem is gemakkelijk op te lossen door voor 'automatisch opwaarderen' te kiezen. Dat gaat met een persoonlijke ov-chipkaart te kiezen.
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Fout. Je kan tot €4.- onder het instaptarief inchecken.
Computoon
9 jaar geleden
Volgens de info op "officiële" site moet er "voldoende" saldo op de ov-chipkaart staan om in te kunnen checken: "Als er voldoende saldo of een geldig reisproduct op uw kaart staat, opent het poortje of geeft de kaartlezer een toegangssignaal en brandt er een groen lampje. Aan het eind van de reis houdt u uw OV-chipkaart weer bij een poortje of een kaartlezer om uit te checken. Op de display staat wat de reis heeft gekost en hoeveel saldo u nog op de kaart heeft. "
https://www.ov-chipkaart.nl/reizen/gebruikovchipkaart/inenuitchecken/ Op de site van NS:
"Om te kunnen reizen bij NS dient u minimaal het instaptarief van € 20 op uw kaart te hebben staan. Heeft u Weekend Vrij, Dal Vrij, Dal Voordeel, Altijd Voordeel of een Voordeelurenabonnement dan is dit € 10. Voor Altijd Vrij en Kids Vrij hanteert NS geen instaptarief."
http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart/reizen." Problemen ontstaan natuurlijk als de reis duurder is dan het inchecktarief, welk inchecktarief dan ook. Dan zal de uitcheck niet zonder meer meer lukken.