Wat is minimum bedrag dat ik als saldo moet hebben op mijn OV chip kaart als ik wil instappen op de trein?

Ik weet dat het instaptarief voor de trein 20 euro is. Maar stel ik heb een saldo van 5 euro op mijn OV chip kaart en ik wil een treinreis maken die normaal zo'n 3 euro kost (dat weet die incheck paal natuurlijk niet), mag in dan inchecken in de trein? Zo nee, wat is dan het minimale saldo dat ik op mijn ov chip kaart moet hebben alvorens ik een treinreis kan maken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.7K

Het beste antwoord

Voor de trein is het minimum saldo dat je moet hebben 10 óf 20 euro. Afhankelijk van het soort chipkaart dat je hebt.
Als je een voordeelurenkaart van de NS hebt, is het minimum 10 euro.
Als je minder dan dat saldo hebt, kan je niet inchecken en mag je dus niet instappen.
Als je automatisch opladen hebt aanstaan en het saldo is te laag, moet je je kaart nogmaals aanbieden, dan wordt deze opgewaardeerd (via je bank) en check je alsnog in.

Dus om even jouw voorbeeld te gebruiken.
Stel je wil een reis van 3 euro maken, dan heb je toch 20 euro saldo nodig om in te checken. Na het uitchecken wordt de rest teruggestort en heb je dus 17 euro op je chip staan.
Wil je dit niet, kan je alsnog een papieren kaartje kopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dit wordt vermeld op de OV-site:

'Let op: als er op uw kaart onvoldoende saldo staat voor het instaptarief, kunt u niet inchecken'

Dus: Voor de trein zal je minimaal twintig euro tegoed moeten hebben. Voor de bus, metro of tram, vier euro. Ondanks dat je maar voor € 3,- denkt te gaan reizen.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De NS weet natuurlijk van tevoren niet dat je maar een reisje van 3 euro gaat maken. Dus moet je het instaptarief van 20 euro op je kaart hebben, voor het geval je "vergeet" uit te checken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet 20 euro tegoed hebben en die wordt ook als voorschot afgeboekt,zodra je incheckt. Bij het uitchecken wordt het overgebleven tegoed weer teruggeboekt.