Hoe gaan de spoorwegen in noordelijke landen met winterse omstandigheden om?

Als het een dag sneeuwt in Nederland ligt het spoornetwerk direct deels plat. Hoe gaat dat in Scandinavië en Rusland waar het veel langer en strenger wintert dan in Nederland?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (2)

Het probleem lijkt in ons land met name te liggen in de wissels die bevriezen. Er zijn verschillende buitenlanden met lange stukken spoor met verhoudingsgewijs minder wissels. Aangezien ook de frequentie waarmee het spoor hier bereden wordt erg hoog is, lijdt een wisselstoring ertoe dat het treinverkeer snel daardoor verstoord wordt.

Toegevoegd na 4 minuten:
Volgens een artikel uit 2010 wil ProRail op termijn het aantal wissels halveren. Ze zijn duur in aanschaf en 35 procent van het onderhoudsbudget gaat naar de wissels.

Toegevoegd na 2 uur:
Van de site van NS.

"Waarom maken jullie het spoor niet gewoon net zo goed als in Zwitserland?

In alle landen zie je –in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt– problemen als bijvoorbeeld de eerste sneeuw valt. Zo had het treinverkeer in Oostenrijk, Zwitserland, Engeland en Duitsland vorig jaar regelmatig te maken met flinke hinder van storm, sneeuw en strenge vorst. Het spoor is overal kwetsbaar en niet alleen in Nederland. Ook op de weg (files) en in de lucht (uitgevallen vluchten) is er vaak veel hinder als gevolg van sneeuw, storm of gladheid. Het Nederlandse spoor is vergeleken met veel omringende landen extreem druk (alleen al ca. 5.500 NS treinen per dag) waardoor problemen zich eerder als een olievlek kunnen verspreiden over het land, met alle gevolgen voor de reiziger van dien. De Zwitserse dienstregeling kent bijvoorbeeld meer speelruimte waardoor vertragingen als gevolg van sneeuw makkelijker te hanteren zijn. Met ons hoogfrequente spoorwegnetwerk kunnen en willen wij niet werken aan het spoor tijdens extreem weer vanwege de veiligheid van onze monteurs en machinisten. ProRail en NS investeren continu in verdere verbetering van het spoorsysteem. Zo wordt aanpassen van de dienstregeling in de toekomst waarschijnlijk minder vaak nodig. Maar feit blijft dat treinen en infrastructuur kwetsbaar zijn en blijven, net als dat je in een strenge winter de wegenwacht het drukker heeft en vluchten worden geannuleerd."

Passen ze in andere landen ook de dienstregeling aan?

Ja. Ook in alle andere landen wordt gekozen voor aanpassingen in de dienstverlening bij winterweer. Deze variëren van een lagere snelheid (Duitsland, Zwitserland) tot een aanpassing van de dienstregeling (...). Ook andere Europese landen kennen dus een vorm van een uitgedunde dienstregeling. Zij zijn veelal nog niet in staat op dit op dezelfde korte termijn te organiseren en een dag van te voren een aangepaste dienstregeling in te regelen."
Computoon
9 jaar geleden
Naast het andere antwoord is het zo dat in de Alpenlanden en Scandinavië het spoor en de wissels verwarmt worden, waardoor deze altijd vrij zijn en niet vastvriezen.