Moet je een instaptarief betalen als je een nieuw abbonement op je pas aangevraagde OV chipkaart? (En nog wat vragen)

Hi het zit zo, ik ga studeer vanaf 1 september in utrecht alleen moet ik elke dag vanaf Breda gaan reizen naar Utrecht. Mijn studentenreisproduct gaat pas 1 okt in en dus ga ik vanaf 1 sep tot 1 okt een traject vrij abbonement nemen.
1) Ik heb de OV chipkaart nog niet gebruikt maar wel al thuis (er staat dus 0,00 euro op). Kan ik daar zo een abbo (Traject vrij maand) opzetten zonder een instaptarief of moet er nog wat geld op staan?
2) Kan ik 2 dagen voordat het traject vrij abbo is afgelopen al switchen naar studentenreisproduct?
3) Hoelang duurt het nadat je het traject vrij abbonement hebt aangevraagd je het erop kan zetten? Kan dat direct?

Sorry maar ik vind de ns site zo onduidelijk

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wauw wat stom, uiteraard is het abonnement en niet abbonement. :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Loop eens binnen bij het ns loket op het station voor info, Kan het eventueel meteen geregeld worden.

Het beste antwoord

1. Je hebt een OV-chipkaart op naam. Daar staat straks je Studenten-reisproduct op. Maar je bent vrij om daar ook andere producten op te zetten als jij dat wil (zo land de kaart zelf maar geldig is). Dus als jij voor het ingaan van je Studenten-reisproduct een Traject-vrij maandabonnement op je kaart wil zetten dan kan dat.

2. Je moet je Studenten-reisproduct "ophalen" (laden op je OV-chipkaart) bij een OV-chipkaartoplaadpunt dat daarvoor geschikt is. Bijvoorbeeld de automaten van NS. Wanneer jij je product kunt ophalen krijg je te horen van DUO (net als eventuele handelingen via internet die je nog vooraf zou moeten doen). Het ophalen van je product kan al voor het in gaat. Je kunt nog niet reizen met een product dat nog niet geldig is. Dus voor 1 oktober kun je niet reizen met je Studenten-reisproduct, zelfs niet als die al op je kaart staat.

3. Je Traject-vrij abonnement kun je via internet afsluiten (en betalen). Via het email-adres dat je daarbij opgeeft krijg je een mail wanneer je product kunt ophalen bij een automaat. Normaal is dit binnen enkele uren/dagen. Ook kun je je abonnement afsluiten aan een loket/servicebalie. Normaal gesproken zullen zij direct je abonnement op je kaart zetten.

Als je alleen reist op het traject van je maandabonnement hoef je geen aanvullend saldo op je kaart te zetten. Mocht je incidenteel toch gebruik willen maken van bv een bus dan is het misschien wel slim om wel saldo op je kaart te hebben staan. Sowieso zul je saldo op je kaart moeten hebben als je straks met je Studenten-reisproduct wil reizen op de tijden dat je geen recht hebt op vrijvervoer (weekend bij week-OV en omgekeerd).