Hoe weet je wanneer je uit moet/mag checken als je in de bus zit?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K
Cryofiel
9 jaar geleden
Volgens mij officieel zodra de bus bij de halte staat waar je uit zult stappen.
Rieneke1
9 jaar geleden
Wat Cryo zegt.
Je stapt naar buiten, en vlak daarvoor check je uit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik check altijd uit (wanneer ik er dan bij kan) wanneer de halte wordt omgeroepen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is het moeten. Nu het mogen, ik zie mensen eerder dan dat uitchecken, mag dat?
ronron1212
9 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/vervoer/openbaar-vervoer/eerder-uitchecken-bus-nut.526630
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee dit mag niet. Heb meermaals meegemaakt dat de buschaufeur hierover begon te zeuren dat dit niet mag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ronron Daar is mijn vraag begonnen. Ik snap niet waarom ik niet mag beginnen met uitchecken nadat de deuren gesloten zijn. Ik weet dat nu dat het niet mag. Maar aan de andere kant weet ik van die keer dat ik wel met het OV reisde mensen zag uit checken voor dat de bus tot stilstand kwam (waarom je niet gewoon mag uitchecken na het sluiten van de deuren na het verlaten van de halte ervoor, zal ik waarschijnlijk nooit begrijpen). Volgens mij mocht dat wel. Ik vind het gewoon raar allemaal.
ronron1212
9 jaar geleden
Mrtomaat dacht het wel dat je daarop door ging maar had wel handig geweest om daar naar te verwijzen alles wordt zo verwijderd.
ItisILeClerc
9 jaar geleden
ik vermoed dat het bedrag dat wordt afgeschreven bepaald wordt door de locatie van de bus
je dient dus uit te checken in de zone van de uitstaphalte (en dat is niet de halte ervoor, in combinatie met dichte deuren)
Antoni
9 jaar geleden
Maar als busreiziger (leek) weet je toch niet waar de zone van de uitstaphalte precies begint?
Cryofiel
9 jaar geleden
Gaat het per zone, of gaat het (bijvoorbeeld via GPS) per afgelegde kilometer? Hoe dan ook, als busreiziger hoef je dat allemaal niet te weten. Je checkt uit bij het uitstappen. Geen gedoe, altijd goed.
Antoni
9 jaar geleden
Ook hieruit blijkt opnieuw dat het hele systeem bijzonder gebruikersonvriendelijk is. Jammer dat er zo slecht over is nagedacht voordat het werd ingevoerd.
Rieneke1
9 jaar geleden
Cryo, het gaat per afgelegde afstand, niet per zone.
Cryofiel
9 jaar geleden
In dat geval is het logisch dat je pas mag uitchecken als de bus stilstaat bij de halte. Ik zou trouwens sowieso niet op het idee komen om voor die tijd al uit te checken. Het levert nul tijdwinst, en het ligt voor de hand dat het illegaal is omdat je nu eenmaal ingecheckt moet zijn zolang je aan het reizen bent.
Antoni
9 jaar geleden
Uitchecken als je tegelijk tassen, koffers, een paraplu, een kinderwagen, een rolstoel, een of meer kinderen of wat of wie dan ook allemaal bij je hebt, is helemaal niet makkelijk en misschien vrijwel onmogelijk. Ook daarom checken mensen eerder uit dan dat zij bij de uitstaphalte zijn. Dus zo onlogisch is eerder uitchecken niet. Ik gaf al aan dat het systeem gebruikersonvriendelijk is...
Cryofiel
9 jaar geleden
Eigenlijk zou die uitcheckpaal bij de halte moeten staan. Net als bij de trein, waar de palen op het station staan en niet in de trein.

Het beste antwoord

Je mag uitchecken als de naam van de halte waar je uit gaat stappen op de OV-terminal zichtbaar is. Als je dan de pas voor de lezer aanbiedt zal hij deze halte gebruiken om de check uit te registreren het het juiste bedrag af te schrijven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je MOET uitchecken bij de halte waar je uitstapt. Doe je dit niet (al dan niet bewust omdat bv. het bedrag bij uitchecken hoger is dan de €4,- instaptarief dat je hebt betaald) dan wordt je kaart na een aantal van dit soort gemiste uitcheckmomenten geblokkeerd.

Bij een vergeten uitcheck kun je het teveel betaalde bedrag terug vragen (zie bron). Is de kaart geblokkeerd dan moet je langs een servicepunt om het tekort te betalen en de kaart te laten ontgrendelen. Het zal je waarschijnlijk niet verwonderen maar bij een anonieme kaart ligt het te bedrag waarbij de kaart wordt geblokkeerd lager dan bij een persoonlijke kaart (anoniem -€4,- / persoonlijk 12x of -€60,-)