Hoe werkt het reizen met de Thalys?

Volgende week dinsdag ga ik voor het eerst reizen met de Thalys naar Parijs. Ik heb de tickets voor de heen en terugreis al binnen. Nu is mijn vraag; hoe werkt het reizen met de Thalys precies? Kun je gewoon gaan zitten, en dan je ID laten zien? Zou iemand mij dit stap voor stap kunnen uitleggen? Het klinkt misschien overdreven, maar omdat het voor mij de eerste keer is om op deze manier te reizen naar Parijs, wil ik graag dat alles voorspoedig verloopt. Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
13.6K
ronron1212
9 jaar geleden
hoe bedoel je gewoon je id te laten zien?
kierkegaard47
9 jaar geleden
Zoals ik het mij herinner: Je hebt tickets waarop je zitplaatsen aangegeven staan (zoiets van: in de wagon met nummer x, stoel y). Daar ga je zitten (en niet ergens anders). Verder werkt het precies als bij een gewone trein waarvoor je niet hoeft te reserveren.

Het beste antwoord

Ik heb vorige week met de Thalys gereisd. Bij mij ging het zo:

Je gaat ruim op tijd op het juiste perron staan, want je wil je trein niet missen natuurlijk.

Op het perron staat een bord met de treinsamenstelling. Je kijkt op je ticket in welke wagon je zit, bijvoorbeeld rijtuig 15, en op het bord zie je dat dat correspondeert met de letter G. Het perron is ingedeeld in letters en dat is te zien aan bordjes aan het plafond. Ga dan (in dit voorbeeld) bij het bord met letter G staan, dan sta je namelijk precies bij de toegangsdeur voor jouw rijtuig. In het wikipedia-artikel zie je op het eerste plaatje zo'n letteraanduiding.

Bij het instappen staat er vaak een conducteur bij de ingang van het rijtuig die je ticket wil zien om te controleren of je goed instapt. Je zet vervolgens je koffer in het bagagerek in het halletje en neemt plaats in de trein. De stoelnummers staan op de rand van het bagagerek.

Tijdens de reis komt er een conducteur om je ticket te controleren. Een paspoortcontrole is er niet. Ik kreeg echter wel een douane controle op de grens Belgie-Frankrijk. Dan komen er mensen met een gele band over hun bovenarm met daarop 'douane' en die vragen of je je koffer wil aanwijzen in het bagagerek. Meer vroegen ze niet en het nut was me niet helemaal duidelijk, maar het is misschien wel fijn als je het van tevoren weet - zeker als je het Frans niet zo goed machtig bent.

In de Thalys zelf zijn stopcontacten, toiletten, een rijtuig met een bar en wifi, maar die wifi werkt alleen als je een duurder ticket hebt gekocht dus daar kon ik geen gebruik van maken. Bij aankomst gaat alles zoals je van een treinreis gewend bent. Je pakt je bagage en stapt uit, verder niks.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bordensteker
9 jaar geleden
+
Ik vind dit een prima antwoord, en het toont ook aan dat het van de vraagsteller een heel goede vraag is.
Want er is best veel over te vertellen. Om te beginnen wil je bij een onderwegstation van tevoren al op de goede plek gereedstaan!
Iets een eerste keer doen is altijd een beetje 'spannend'.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Duidelijk! Dankjewel!

Andere antwoorden (1)

Hoi,

In het verleden veel met de Thalys naar Parijs gereden. Op Amsterdam CS stap je gewoon in, als het goed is staat er op jou ticket een rijtuig nummer en stoel nummer op die plek moet je dan gaan zitten.

Bij het instappen zal de conducteur om je ticket vragen en eventueel helpen met het zoeken naar de juiste stoel.

Onderweg hoef je geen paspoort te laten zien en in Parijs stap je uit.

Terugweg werkt het zelfde.

mvg

RJ