Als je via de site van Deutsche Bahn reserveert kun je zien welke plaatsen er gereserveerd zijn in een trein. Gewoon zo "los" kun je dat niet niet zien. Dus als je via NS Internationaal online reserveert kun je dat niet controleren. Eventueel kun je bij een loket van NS Internationaal reserveren, zij kunnen in de computer wel zien welke plaatsen er vrij zijn (je betaald dan wel extra reserveringskosten - die je online niet hoeft te betalen).

In de trein kun je het zien aan de digitale bordjes boven iedere zitplaats. Aan de rand van het bagagerek bij coupés waar de stoelen achter elkaar staan en naast de tussendeur op de gang bij afzonderlijke compartimenten. Hier staat welke stoel is gereserveerd en welk deel van het traject. Soms staat er een andere tekst, dan is die plaats bedoeld voor last-minute reserveringen of mensen met een bepaald ticket. Als je geen reservering hebt mag je alleen op plaatsen zitten waar of de bordjes gedoofd zijn of als je voor het beginstation van de reservering van je plaats afgaat (en ja, je wordt door de conducteur van je plaats gehaald als je op een gereserveerde stoel zit / eventueel een boete krijgen).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Online boeken kost €18 pp
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja en als je aan het loket boekt en een plaats reserveert komen er nog meer kosten bij. Daarom zeg ik ook "extra" reserveringskosten.