Een locomotief kun je tegenwoordig eigenlijk altijd vanaf meer werkplekken (stuurtafels) bedienen. Minstens één om vooruit te rijden en een andere om de andere kant op te rijden en daarbij uitzicht te hebben. (Bij een oude stoomlocomotief was dat overigens nog niet zo ... )

Ik rijd op diesellocomotieven die twee hoofdstuurtafels en twee hulpstuurtafels hebben. Verder is er nog afstandsbediening mogelijk vanaf een kastje dat je op je buik kunt dragen (en op een klein aantal locs van deze serie geen afstandsbediening via een kastje, maar afstandsbediening vanaf een seinhuis), en de speciale stand “carwash” om met een lange sleep rijtuigen heel precies erg langzaam door een wasinstallatie te rijden. Dan heb ik dus zes mogelijkheden (werkplekken) om de locomotief te bedienen.

Al die stuurtafels zijn als het ware een soort toetsenborden om de centrale computer mee te bedienen.

Nou, als je dit nog kunt volgen, dan kun je je ook wel voorstellen dat de locomotiefcomputer óók geïnstrueerd kan worden om ‘slaaf’ te zijn van een andere aangekoppelde locomotief (de ‘meester’). In dat geval reageert de computer op bedieningssignalen die op een andere locomotief gegeven worden (aan diens eigen computer) en via een soort hele dikke scartkabel tegelijk ook doorgegeven worden aan de computer van de slaaf-locomotief. Dus in zekere zin is een aangekoppelde meester dan de zevende mogelijkheid om een locomotief mee te bedienen. Wel luistert de locomotief altijd maar naar één baas tegelijk. Veiligheidshalve is de bediening van de rem daar een beetje een uitzondering op: zo kun je op meer plekken de rem aanzetten (een soort noodremfunctie, maar de rem afzetten kan weer maar op één plek).

Het is in een aantal gevallen zelfs mogelijk om locomotieven van verschillende typen en fabrikaten toch met elkaar samen te laten werken. Dat zie je bijvoorbeeld in Amerika, waar hele lange goederentreinen met veel verschillende locomotieven doodnormaal zijn.

Reizigerstreinen hier in Europa zijn trouwens ook weer heel vaak samengesteld uit meerdere aan elkaar gekoppelde treinstellen die samen door één machinist bediend kunnen worden.
Bordensteker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed gedetailleerd antwoord