Werkt OV per halte of per afstand?

Een vriend en ik pakten vandaag dezelfde bus en we hebben beiden dezelfde kortingsproducten op onze OV-chipkaarten, maar toch moest ik 10 cent meer betalen dan hij. Hoe kan dit? Werken OV-chipkaarten per halte of per afstand...? Waarop is het gebaseerd hoeveel je moet betalen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heeft je vriend geen kortingsabonnement?

Het beste antwoord

De prijs is per km, maar in dezelfde bus en met dezelfde halte zou de prijs hetzelfde moeten zijn. Kennelijk wordt dit niet eenduidig berekend aan de hand van gps info. Het verschil is minimaal, maar mensen storen zich er al jaren aan dat je voor dezelfde reis verschillend kunt betalen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja maar in jouw bron wordt meer gesproken over als je bijvoorbeeld vandaag de bus neemt en morgen weer precies dezelfde haltes, dat je dan meer of minder betaalt. Bij de situatie die de vraagsteller stelt, is er sprake van dat twee personen op hetzelfde moment in dezelfde bus zitten en er toch sprake is van een verschil in tarief blijkbaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, ik antwoord op de vraag of je betaalt per halte of per afstand. Dat is per afstand. Ik voeg de bron niet toe als bewijs van mijn antwoord. Ik geef alleen aan dat de berekening van die afstand veel vragen oplevert - al jaren - als de een voor dezelfde afstand iets meer betaalt. Dat kun je merken als je zelf op hetzelfde traject reist op een andere dag, maar ik heb dit ook wel gezien op dezelfde dag met andere personen. Ze zullen niet op het exacte moment hebben uitgechect denk ik.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, weet ik. Ik gaf alleen even een aanvulling :) + voor je antwoord.