Is openbaar vervoer in Nederland duurder dan in het buitenland?

Een paar vrienden van me zitten de hele tijd te klagen hoe belachelijk duur het OV hier in Nederland zou zijn, en hoe de NS en busbedrijven een stel honden zijn die ons geld aan het aftroggelen zijn, maar ik heb de indruk dat het vergeleken met onze 'buren' niet uitzonderlijk duur is. Ik heb ter vergelijking even gekeken wat een rit van Düsseldorf naar Münster (ca. 130 km) kost t.o.v. Helmond - Den Haag (ca 150 km). Dat kwam uit op €28,- in Duitsland en €20,- in Nederland. Maar in België kost Geel - Gent (ca 120 km) dan weer €14,50.

Maar het is me toch niet helemaal duidelijk hieruit of openbaar vervoer in Nederland nou uitzonderlijk duur is. Is er misschien een ritprijs per kilometer, waarmee alles wat beter vergeleken kan worden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Het is per land verschillend. Engeland bijvoorbeeld is schreeuwend duur. Ik moest drie keer bij het loket vragen hoe duur het was, zeker 3x zoveel als bij ons, als je de afstand bekeek. Dankzij de marktwerking! In Duitsland valt het mee en heb je heerlijke kortingen als je samen reist op bepaalde dagen.In Italië zijn de treinen spotgoedkoop behalve de hoge snelheidslijnen, net als in Spanje; en in Rome ben je per rit in de metro of bus 1,50 kwijt en goedkoper als je meer kaartjes tegelijk koopt of een abonnement neemt. Net als in Parijs bijvoorbeeld ( het carnet). Als je naar de Nederlandse prijzen kijkt, ja, die zijn redelijk hoog. Maar veel mensen hebben een kortingskaart voor de trein en AOWers ( 60+ bedoel ik) kunnen korting krijgen bij de NS etc en ook op alle andere soorten openbaar vervoer. Heb je een NSkortingkaart, dan kan de ander, soms meer mensen, ook met die korting reizen. Uiteindelijk kan je schreeuwen wat je wilt over de prijzen, maar alles is relatief en met een beetje creativiteit kan je vaak goedkoper reizen dan door de hoofdprijs te betalen. En dan nog dit: nergens is het openbaar vervoer zo fijnmazig als in Nederland. Plekken waar de bus een keer per week komt, die zijn er niet veel...