Waar en hoe wordt de reisinformatie op je chipkaart centraal opgeslagen?

Alle ritten die je met het ov maakt, kan je terugvinden naar het schijnt op je account op de computer, als je tenminste een account hebt van de ns en/of een andere vervoerder (heb ik niet, maar hoorde ik van iemand anders). Ook op het station bij de loketten kan je naar je reisinformatie vragen, en die kunnen ze je dan geven via een apparaatje dat je chipkaart kan lezen. Ik heb wel eens een printje gehad omdat ik dat hebben wilde. Waar is al die informatie, zowel van alle busritten, als de trein, de metro, en de tram?
Nou is mijn persoonlijke ov-chipkaart kwijt en heb ik met de ns gebeld. De kaart die kwijt is wordt geblokkeerd, en ik krijg een nieuwe binnenkort. Maar de man aan de telefoon vertelde dat ze op de nieuw te maken kaart alle reisprodukten zetten die ook op mn verloren kaart zaten (een 40% kortingsabonnement van de ns en een 40% kortingsabonnement van de busvervoerder bij ons in de regio). Plus dat ze de hoeveelheid saldo die er nog opstond over kunnen zetten naar de nieuwe kaart. Hoe werkt dat en waar halen ze dat saldo voor de nieuwe kaart vandaan? Dat geld op mn oude kaart heb ik er nog zelf opgezet en komt van mn bankrekening af. Maar mn nieuwe kaart daar heb ik zelf geen saldo opgezet, maar het komt er wel.
En dat voor standaard 11 euro die kennelijk iedereen moet betelen die een nieuwe kaart moet hebben. Sorry voor het lange verhaal.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Het bedrijf Trans Link Systems weet daar meer van... Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Trans_Link_Systems en https://www.translink.nl/nl-NL/Home
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die informatie staat in je NFC-chip opgeslagen, maar elke keer als jij bij een automaat in- of uitcheckt, of je saldo update of een reisproduct activeert of whatever, synchroniseert de betreffende machine de gegevens op jouw chip met de gegevens in de centrale databases van de vervoersmaatschappij en die van TLS. Daarom kunnen ze gehackte kaarten ook vaak blokkeren - bij het synchroniseren komt het bijvoorbeeld aan het licht dat je saldo hoger is dan het bij de laatste synchronisatie was, terwijl er geen geregistreerde saldo-verhoging heeft plaatsgevonden. Er gelden wel wachttijden voor alarmering op zo'n situatie voor het geval dat de synchronisatiedata in vreemde volgorde geregistreerd worden, zo syncen automaten in bussen maar enkele malen per dag maar de saldo-automaat in de Appie doet dat onmiddelijk bij gebruik, maar uiteindelijk moet het allemaal kloppen. Aangezien de vervoersmaatschappij en TLS dus tot in detail weten wat er wanneer met jouw kaart is gedaan, kunnen ze bij het activeren van je nieuwe kaart diezelfde zaken weer "in ere herstellen".

Antwoorden (1)

Die informatie staat in je NFC-chip opgeslagen, maar elke keer als jij bij een automaat in- of uitcheckt, of je saldo update of een reisproduct activeert of whatever, synchroniseert de betreffende machine de gegevens op jouw chip met de gegevens in de centrale databases van de vervoersmaatschappij en die van TLS. Daarom kunnen ze gehackte kaarten ook vaak blokkeren - bij het synchroniseren komt het bijvoorbeeld aan het licht dat je saldo hoger is dan het bij de laatste synchronisatie was, terwijl er geen geregistreerde saldo-verhoging heeft plaatsgevonden.

Er gelden wel wachttijden voor alarmering op zo’n situatie voor het geval dat de synchronisatiedata in vreemde volgorde geregistreerd worden, zo syncen automaten in bussen maar enkele malen per dag maar de saldo-automaat in de Appie doet dat onmiddelijk bij gebruik, maar uiteindelijk moet het allemaal kloppen.

Aangezien de vervoersmaatschappij en TLS dus tot in detail weten wat er wanneer met jouw kaart is gedaan, kunnen ze bij het activeren van je nieuwe kaart diezelfde zaken weer "in ere herstellen".

P.S. Sorry, ik had dit eerst als reactie geplaatst maar ik bedoelde natuurlijk een antwoord te schrijven.

Toegevoegd na 35 seconden:
... lees voor meer informatie de hierbij toegevoegde bron.