Hoe gaat de snelbus in zijn werking?

Ik ga met de trein volgende week naar mijn vriend toe. Dus ik ging even kijken op de site van NS hoelaat mijn trein gaat. Alleen zag ik nu wat opmerkelijks dat ze bezig zijn met het spoor dus moet overstappen in een snelbus. Maar hoe gaat dat in zijn werking? En veranderen de kosten daardoor?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
29.4K

Antwoorden (2)

Je hoeft geen ander kaartje te kopen en je reis wordt ook niet duurder of goedkoper. In principe laat de NS snel- en stopbussen rijden, de stopbussen stoppen op ieder station waar normaal de trein zou stoppen, de snelbussen alleen op enkele stations. Op de site van de NS staat aangegeven of jij de snelbus of de stopbus moet nemen.

Als je uit de trein komt en de bus in gaat moet je niet uitchecken (als je met de OV-chip reist). Dat doe je pas op je bestemming; de bus is immers onderdeel van je reis met de NS.

Toegevoegd na 6 uur:
Dit geldt alleen voor de bussen die rijden in verband met werkzaamheden aan het spoor. Op de stations staan die dan aangegeven als "NS Bus". Bij de bussen staan mensen die je kunnen helpen om de goede bus te nemen.

Snelbussen zoals de interliner, Q-buzz en dergelijke zijn gewone lijnbussen die bij minder haltes stoppen. Deze zijn niet van de NS en moet je apart betalen. Deze staan ook niet in de NS-planner. Mogelijk worden ze wel aangegeven als je via www.9292ov.nl je reis plant.

Toegevoegd na 6 uur:
Ik bedoel Q-liner, Q-bus zijn gewone streekbussen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een snelbus is een busverbinding die alleen de belangrijkste haltes aandoet, en daardoor een traject sneller kan afleggen. Snelbussen worden meestal ingezet op lange routes tussen grotere plaatsen, bijvoorbeeld pendelbussen tussen steden.

Een snelbus dient zich vanzelfsprekend aan de verkeersregels te houden, zonder busbaan staat deze ook voor rood licht of in de file.

snelbussen in Nederland zijn de Interliner, Brabantliner en de Qliner.

In deze bussen geldt over het algemeen het normale tarief. Als je een OV chipkaart heb is het zoizo voordeliger dan een normaal kaartje kopen bij een automaat.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je moet overstappen naar een snelbus kost dat ook helemaal niet meer of minder Alleen het is best wel lastig.