Waarom promoot de NS het niet om mensen met hun fiets de trein te laten nemen?

Het milieu is tegenwoordig een hot issue. Stel dat de NS achter iedere trein een coupe plakt, waar je met fiets in mag, dan gaan er denk ik meer mensen met de trein dan nu. Dan heeft de NS dus meer omzet en mensen laten de auto sneller staan omdat ze dus met de fiets de trein in kunnen.
Nu mag het volgens mij ook wel, maar tussen bepaalde tijden en onder bepaalde voorwaarden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Drie antwoorden:
1) NS promoot het voor- en natransport met de fiets wel degelijk. Ken je de OV-fiets? Je kunt bij veel NS-stations voor een paar euro 20 uur lang een fiets huren.
2) In de spits staat de NS geen fietsen toe omdat een fiets te veel ruimte inneemt. Het staat zo stom als er dankzij alle fietsen reizigers op het perron worden achtergelaten...
3) NS maakt geen grotere treinen om in de spits toch fietsen mee te kunnen nemen omdat dat vreselijk duur is. Een intercity kost een paar miljoen. Met de zes euro voor een fietskaartje haal je die kosten er niet uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat veel mensen het comfort van de auto prefereren boven de fiets + trein combi. Het heeft dus weinig zin om op grote schaal daarmee te adverteren. En al helemaal niet in de treinen zelf, aangezien je dan alleen mensen bereikt die toch al met de trein reizen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger hadden de meeste treinen ( hondekoppen ) een bagagegedeelte. Dit was een balkon op de trein zonder zitplaatsen. In de nieuwe treinen zijn wel fietsenplaatsen maar het zijn er niet zo veel.

Op zich is het een goed idee. In Rotterdam mag je in de metro buiten de spits ook de fiets meenemen. Volgens mij in Amsterdam ook in de metro.

Maar de Nederlandse Spoorwegen proberen zo veel mogelijk op tijd te rijden . Vertragingen in te halen. Mensen die met fietsen rondlopen op zoek naar de fietsenplek zorgen voor vertraging. Daarom wordt het ontmoedigd: je dient ervoor te betalen. En dat is buiten de spits.

In de spits is het gewoon te druk . Treinen zitten vol. Er kan geen fiets meer bij. In de spits mag je alleen een vouwfiets ingeklapt meenemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als men het massaal zou gaan doen komt de NS in de problemen omdat er op veel treinen niet genoeg ruimte is voor fietsen.
En de NS verdient dan minder geld omdat een fiets ongeveer 2 personen is dus teveel ruimte inneemt