Wat gebeurt er met bussen en personeel wanneer een stad een andere vervoerder kiest?

Een aantal maanden geleden heeft de stad Utrecht het busvervoer aan een ander bedrijf gegund. Voorheen verzorgde GVU het busvervoer, nu is dat Qbuzz geworden (onder de merknaam U-OV).

Wat gebeurt er in zo'n geval met de bussen en de chauffeurs die voor GVU werkten?

Ik bedoel: eerst was GVU een groot bedrijf dat vele tientallen bussen bezat en vele tientallen buschauffeurs in dienst had. Qbuzz was een klein bedrijfje met slechts een paar bussen en een paar chauffeurs in dienst.

Van het ene op het andere moment verliest GVU zijn grootste klant. GVU heeft dus enorm veel bussen over die nu nutteloos zijn, en de chauffeurs hebben niets meer te doen. Tegelijk heeft Qbuzz een enorme behoefte aan bussen, en moeten ze alles op alles zetten om zo snel mogelijk goede buschauffeurs te vinden.

Wat gebeurt er dan? Verkoopt GVU zijn bussen aan Qbuzz? Ontslaat GVU de chauffeurs, en solliciteren die massaal bij Qbuzz? Of worden de bussen door GVU geleased van een busleasemaatschappij, en hoeft GVU alleen maar het leasecontract op te zeggen, waarna Qbuzz de bussen van de busleasemaatschappij least? En werken de chauffeurs voor een uitzendbureau, dat hen eerst aan GVU uitleent en nu aan Qbuzz?

Of is er een andere constructie?

Samenvattend: hoe verloopt zoiets?

Cryofiel
10 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat hadden wij in Ridderkerk een paar jaar geleden ook. De chauffeurs werden door de nieuwe vervoerder overgenomen (daar zijn regels voor, maar het contract kan wel verslechteren =minder uren/ minder loon).
De nieuwe vervoerder bouwde een hele nieuwe remise vlak naast de oude, nog goed bruikbare. En bussen werden her en der aangekocht, niet per sé bij de oude vervoerder.
Cryofiel
10 jaar geleden
Maar wat doet de oude vervoerder dan met al die nu overbodige bussen?
ronron1212
10 jaar geleden
Door dat er een Europese aanbesteding moet worden gedaan door de aanbieder verandert de vervoerder. Medewerkers moeten worden overgenomen. In de aanbesteding staan de eisen waaraan het vervoer moet voldoen dus ook die van de bussen. Daarom worden er nieuwe bussen aangeschaft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou, nieuwe....
In Dordrecht reden ze de eerste weken met bussen waarvan de deur niet dicht kon, of waarvan de remmen niet werkten.
ronron1212
10 jaar geleden
Bij het ingaan van een contract wil dat nog niet zeggen dat al het nieuwe materiaal geleverd is.

Het beste antwoord

Ik meen me een interview te herinneren op Radio 1. Hier werd gemeld dat het grootste deel van het personeel en de bussen door de nieuwe vervoerder waren overgenomen.
Ook wel logisch want het probleem van de enen vervoerder (die moet de overbodige mensen en spullen kwijt) is de oplossing voor de andere (gekwalificeerd personeel en materiaal nodig)

Bovendien zit de gemeente ook niet op een heel nieuw stel werkelozen te wachten. Dat het personeel meeverhuisd staat vaak gewoon in de voorwaarden van de aanbesteding.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ah hier nog een bevestiging. Al blijk niet iedereen een plekje te hebben gekregen.
http://www.regioutrecht.nl/Openbaar_Vervoer_Infrastructuur_Wegen/Openbaar_Vervoer/u-ov/over-de-concessieverlening

Wat gebeurde er met het personeel van GVU en Connexxion?

Qbuzz heeft al het personeel overgenomen. In de Wet personenvervoer 2000 is namelijk bepaald dat de opvolgende vervoerder het personeel moet overnemen. Dat zijn alle directe en indirecte medewerkers. Qbuzz heeft aangegeven dat zij niet voor al het personeel werk heeft en daardoor noodgedwongen afscheid moet nemen van personeel. Het aantal mensen en de wijze waarop Qbuzz afscheid neemt is de verantwoordelijkheid van Qbuzz. BRU is hierin geen partij.

Andere antwoorden (1)

Personeel wordt (deels) overgenomen. Bussen worden nieuw aangeschaft.

In de eenbestedingseisen staat over het algemeen vermeld dat er met nieuw materieel gewerkt moet worden. De bussen van de oude vervoerder zijn al weer een hele aanbestedingstermijn oud en kunnen daardoor niet meer gebruikt worden. Ze worden dus niet overgenomen. Wat je vaak ziet is dat de oude vervoer de nieuwe vervoer totaal niet ter wille wil zijn. Het blijven concurrenten. Overnemen van remise is er daarom over het algemeen ook niet bij. De nieuwe vervoerder moet het maar zien te rooien en de ouder vervoerder hoopt natuurlijk dat het helemaal in het honderd zal lopen.

In Groningen is nog niet zo lang geleden ook de vervoerder vervangen van Connexion naar Qbuzz. Connexion weigerde de oude remise te verkopen. Deze lag op een centrale plaats en Qbuzz moest op een minder gunstige plek een nieuwe remise starten.De remise van connexion staat inmiddels leeg en staat te verpauperen. Connexion hoopt natuurlijk dat bij na een nieuwe aanbesteding de oude remise weer opgeknapt kan gaan worden en in gebruik genomen gaat worden.