Wat moet je doen bij een omleiding in de trein, met je ov-kaart?

Stel je reist van arnhem naar amsterdam, normaal ga je dan via utrecht en hoef je niet uit te stappen. Maar als er dan een omleiding is door bv. een ongeval, en je gaat via den bosch, moet je dat uit-en inchecken? En dan is het toch ook veel duurder?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hoeft toch sowieso niet uit- en in te checken bij een overstap?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alleen niet als je van ns naar ns gaat, anders wel.
tinus1969
10 jaar geleden
Een extreem goede vraag, want het OV chipkaart systeem voorziet niet goed in verstoringen. Die zijn indertijd letterlijk 'niet ingeprogrammeerd'.

Het beste antwoord

Normaal gesproken mag je geen grote omweg maken, want dat zou inderdaad duurder zijn.

Maar als er een verstoring is, dan moet je wel. In dat geval mag je dus toch via de omweg reizen, zonder bij te betalen. Je hoeft daarom niet extra uit en in te checken. Gewoon inchecken op je beginstation, en uitchecken op je eindstation.

Een controlerende conducteur is naar alle waarschijnlijkheid al op de hoogte van de verstoring, en dus van het feit dat veel reizigers nu omreizen. Mocht hij/zij er nog niets van afweten, dan kun je hem gewoon vertellen wat de reden is van het feit dat jij in die (normaal gesproken onlogische) trein zit. Hij kan altijd contact opnemen met de treinverkeersleiding om te controleren of jouw uitleg klopt.

Cryofiel
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Prima antwoord! + 1 !