Kan ik een trein kaart kopen bv. Van Brussel tot Oostende , maar in Gent uitstappen en achter paar uurtjes met dezelfde treinkaart in oostende gaan?

Ik wil da zo snel mogelijk weten!
Danku!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (3)

Ja, dat moet kunnen. Op een treinkaartje staat nergens vermeldt dat je één en de zelfde trein moet nemen. Wel op welke datum je moet reizen. Je zou dus in principe op ieder station onderweg uit kunnen stappen, en dan de volgende trein nemen richting Oostende. Je betaald voor de reis ernaar toe, om het even hoe vaak je onderweg uitstapt. Zolang het maar op dezelfde dag gebeurd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoezo dat dan?
Dit is geen enkel probleem. Als je maar op hetzelfde traject blijft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor Nederlanders is het (ook blijkens de voorgaande helaas foute antwoorden) merkwaardig om te ontdekken dat zoiets in België helemaal niet zomaar mag. Je wordt standaard geacht zonder reisonderbreking naar je bestemming te gaan. Tenzij je reist met een “via-biljet”.
Dat is een vervoersbewijs dat het recht geeft een traject af te leggen langs een door de reiziger specifiek gekozen station en dat één enkele reisonderbreking toestaat in dit station (via-station).
Bron: http://www.belgianrail.be/nl/klantendienst/faq/terminologie.aspx?cat=s-z

Reisonderbreking moet dus vooraf gepland worden, je mag dat niet spontaan doen. En het kan voorts alleen bij een biljet voor een enkele reis. Wat wij in Nederland een retourtje noemen (H/T biljet, heen/terug) kent deze mogelijkheid niet. Je moet in het gevraagde geval dus een via-biljet voor de heenreis kopen, en een gewoon biljet voor de terugreis.
Overigens kun je het via-station ook ergens buiten de rechtstreekse reisroute kiezen, je betaalt dan ook wel voor die omweg.

Voor een reis Brussel-Oostende is overstappen in Gent normaal niet aan de orde, maar indien je op een reis ergens moet overstappen, dan ben je formeel ook verplicht de eerste aansluiting te nemen, anders is je overstap vanzelf al een onreglementaire reisonderbreking.

Met een treinkaart kan het wel, maar een treinkaart is in België de naam voor een vorm van abonnement. Een vervoersbewijs om in België een keer met de trein te gaan heet daar een biljet.

Het is écht een ander land ... toch zeker bij de spoorwegen (mijn werkgever).
Bordensteker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, dat is indd raar. Dit ligt zo erg NIET voor de hand. Is het in Nederland dan wél formeel toegestaan? Of controleert men er gewoon niet op omdat controle in dit geval vrijwel onmogelijk is...
Bordensteker
10 jaar geleden
Voor alle zekerheid even gechecked: in Nederland is het expliciet wél toegestaan je reis te onderbreken.
En voor een omweg betaal je uiteraard extra, globaal zoals in België.
"Bezoekt u meerdere plaatsen op één dag? Koop dan een kaartje waarop staat via welke bestemming(en) u reist.
U kunt uw reis wel onderbreken, als u het hele traject maar op één dag aflegt."
http://www.ns.nl/reizigers/producten/losse-kaartjes/enkele-reis-en-retour.html