Waarom hebben we in Nederland wel trams en trolleybussen en metro's maar zelden een trein door de lucht?

In Vancouver zag ik bijvoorbeeld treinen die zich verplaatsen over rails die ver boven de weg was aangelegd. Dit lijkt me veel verkeerschaos schelen. En als ik kijk naar het drassige landschap van Nederland lijkt het me makkelijker te realiseren dan een metro. Toch zie ik deze mogelijkheid nauwelijks

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het spoor verbindt al de stadscentra, omdat het grotendeels al meer dan honderd jaar geleden is aangelegd. De nieuwe HSL loopt in Rotterdam wel over bestaande infrastructuur heen en de nieuwe trajecten van de Betuwe en Schiphollijn zijn wel degelijk ondertunneld. Ook de metro rond de Bijlmer en richting Spijkenisse lopen over de bestaande infrastructuur heen. Kortom ik snap niet zo goed wat je nu wilt of bedoelt. In drassig landschap lijkt een tunnel me niet slechter trouwens dan een verhoogd traject, de drassigheid bemoeilijkt de fundering van het spoor. Een verhoogd traject voor de Noord-Zuid lijn lijkt me ook niet erg fraai, zo een moderniteit dwars over het centrum van Amsterdam, onze belangrijkste toeristische attractie.

Ik denk dat het komt omdat wij in Nederland weinig plek hebben voor zoiets (te dichtbevolkt, klein land). Je zou zeggen dat die dingen in de lucht zweven, maar de pilaren zitten wel dergelijk in de grond en hebben dus ruimte nodig.

Dat is te duur. Infrastructurele megaprojecten in Nederland duren altijd vele decennia, vallen tienmaal te duur uit, kosten miljarden, en natuur en milieu organisaties tekenen bezwaar aan wegens uitstervende korenwolven. Nederland is te bureaucratisch. In China kunnen ze het wel, daar heb je in de regio Shanghai een supersnelle en lange monorail verbinding. In Nederland zijn er ook dit soort plannen, bijvoorbeeld een supersnelle monorail van Amsterdam naar Flevoland, maar die plannen liggen voor heel lang of voor altijd in de ijskast. Wegens tegenstanders en wegens te duur.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100