Waarom wordt de Koninklijke Wachtkamer op het NS station in Baarn gerestaureerd?

Heeft de restauratie van de Koninklijke Wachtkamer iets te maken met de nieuwe functie van Paleis Soestdijk?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

De wachtkamer wordt door de NS in oude glorie hersteld omdat deze een museale bestemming krijgt. Binnenkort ook online te bezichtigen via http://koninklijkewachtkamers.ns.nl/
De koninklijke wachtkamer in Baarn heeft nog de originele staat, hoewel er al sinds 1980 geen gebruik meer van gemaakt wordt door de koninklijke familie.

Prins Hendrik (destijds bewoner van paleis Soestdijk) stelde bij de aanleg van de spoorlijn Amsterdam-Amersfoort in 1874 een groot stuk grond beschikbaar. Dat was ten behoeve van de aanleg van de spoorlijn, een villapark, en de bouw van het station. En daarbij werd bepaald dat er in het station een Koninklijke Wachtkamer moest komen. Het door H.F. Klinkhamer ontworpen stationsgebouw werd op 27 juni 1898 geopend.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt,Evele

Andere antwoorden (1)

Prinses Beatrix gaat vanaf volgend jaar weer in Lage Vuursche wonen. Lage Vuursche valt onder de gemeente Baarn. Misschien krijgt de Koninklijke wachtkamer de oude functie terug.