Mag een buschauffeur geld vragen voor iemand die niet met een OV-chipkaart reist terwijl het OV-chipkaart systeem eruit ligt?

Vanmiddag mocht ik (en anderen) gewoon doorlopen in de bus omdat er niet in- en uit gecheckt kon worden met de OV-chipkaart, waardoor ik dus gratis een busreis kon maken.

Maar even later stapte iemand in die geen OV-chipkaart had en betaald heeft om mee te kunnen reizen.

Kan dat?
Echt helemaal eerlijk is het niet vind ik.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach dan zijn we blij met Veolia. Die hebben kaartjes niet per km, maar voor de reisduur en geloof maar, dat de chauffeur de verkochte kaartjes moet verantwoorden.

Het beste antwoord

Ik zal het nog sterker vertellen wij (buschauffeurs) zijn zelfs verplicht van het bedrijf uit om chipkaart gebruikers door te laten lopen.
Deze hebben inmiddels alles wat ze moeten doen door en kaart aan te schaffen en opwaarderen.
De rest moet gewoon betalen (in Utrecht is de strippenkaart ook nog geldig ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik vind het jammer voor diegene zonder ov chipkaart maar juist wel eerlijk. Als het in- en uitcheckensysteem het had gedaan dan had hij ook gewoon moeten betalen.
En ondanks dat het ovsysteem het niet deed, kon je nog steeds gewoon een kaartje kopen bij de chauffeur.

Het zou dan raar zijn dat omdat het chipsysteem niet werkt, hij ineens geen kaartje meer hoeft te kopen. Dus stel ik sta bij de supermarkt en er gaat wat fout bij jouw pintransactie en je boodschappen zijn gratis, betekent niet dat ik dan ook recht heb op gratis boodschappen terwijl ik ook contact kan betalen.

Toegevoegd na 17 minuten:
contact=contant
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad en dan is het niet zo dat diegene pech had, de rest had gewoon mazzel :-)
Ja, hij weet niet wat de prijs is (gaat per KM) en kan daarvoor niks vragen. Hij kan het geld ook niet verantwoorden in de vorm van minder strippenkaarten. En hoe wil je bij controle dat bewijzen. En overstappen gaat ook helemaal niet! Als hij kwaad wil kan hij het geld rustig in zijn eigen zak steken. Je kunt dus niet op kosten worden gejaagd door iemand anders falen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In feite kan het niet, want je moet als je een kaartje koopt sowieso incheken(in Amsterdam dan)... Maar misschien dat het ergens anders niet zo werkt...