Hoe stort ik saldo van mijn OV-kaart terug naar mijn bankrekening?

Ik ben een paar dagen geleden 18 geworden en krijg dus vanaf 1 oktober een studenten OV-kaart. Ik heb nog saldo over van toen ik op saldo reisde en wilde dus weten hoe ik dit terug kon storten. Op de site van OV staat dat ik dat kan halen bij een OV-bedrijf, maar ik zou niet weten wat dit is.
Ik heb wel in de buurt van die gele apparaatjes waar je bestellingen op kan halen en saldo toevoegen, maar kan het niet meer terugstorten.
Hoe los ik dit op?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
14.1K

Antwoorden (1)

Een OV-bedrijf is een openbaarvervoerbedrijf. Deze hebben (bijv. op stations) loketten of balies voor klantenservice ('verkoop- en informatiepunt'.) NS is uiteraard een OV-bedrijf maar ook de busbedrijven in het streek- en stadsvervoer zijn OV-bedrijven.

Het hangt echter van de hoogte van het saldo af of je met je kaart terecht kunt bij zo'n bedrijf. Tot euro 30.- kun je aan de balie van het openbaarvervoerbedrijf terecht en kun je het saldo laten uitkeren (maar dat gaat niet als 'automatisch opladen' op je kaart geactiveerd is.) Daarboven moet je een formulier invullen en opsturen, waarna het geld wordt overgemaakt naar je bankrekening. Staan er 'reisproducten' op de persoonlijke ov-chipkaart, dan moet je ze er eerst af laten halen door het OV-bedrijf.

"Wilt u niet meer op saldo reizen? In dat geval kunt u uw saldo terugvragen of laten uitbetalen.

Als het saldo van uw persoonlijke OV-chipkaart tussen € 0 en € 30 is, kunt u dit terugvragen bij een balie van een OV-bedrijf. U betaalt hiervoor € 2,50 administratiekosten. Heeft u automatisch opladen? Dan moet u dit eerst stopzetten voordat u saldo bij een balie terugvraagt. Hier leest u meer over hoe u dit doet.

Anonieme OV-chipkaart
Ga naar een balie van een OV-bedrijf. Vul dan uw naam, adres, postcode, woonplaats en geboortedatum in op het formulier dat u van de baliemedewerker ontvangt. Lever het formulier in bij de baliemedewerker. Deze controleert uw legitimatiebewijs (Nederlands paspoort, rijbewijs of ID-kaart) en vult daarna het kaartnummer van uw OV-chipkaart in op het formulier. Vervolgens krijgt u het saldo tot € 30 uitgekeerd. U betaalt € 2,50 administratiekosten.

Saldo hoger dan € 30?
Is uw saldo hoger dan € 30? Dan wordt dit bedrag uitgekeerd op uw bankrekening als u uw OV-chipkaart beëindigt. U betaalt geen administratiekosten.

Gebruik voor persoonlijke OV-chipkaarten het formulier 'Beëindiging en teruggave saldo van een persoonlijke OV-chipkaart' (pdf).
Voor anonieme OV-chipkaarten gebruikt u het formulier 'Beëindiging defecte anonieme OV-chipkaart en teruggave saldo' (pdf).

Teruggave kan alleen plaatsvinden als u beschikt over een Nederlandse rekening. Wij kunnen het saldo alleen terugstorten op een Nederlandse rekening."

De formulieren die hierboven zijn genoemd zijn te downloaden via de bronsite. Je moet de kaart meesturen met het formulier
Computoon