Wat is voorin en wat is achterin in een trein?

Stel, je staat op Utrecht Centraal, en je wil naar Baarn. Je spreekt af dat je achterin de trein gaat zitten, zodat degene die een station later opstapt jou makkelijk kan vinden. Waar ga je dan zitten? Utrecht centraal is eindstation voor deze trein, dus als hij aan komt rijden is de kant die het eerst aankomt voorin, maar zodra je gaat rijden is dat eigenlijk achterin... Waar ga je dan zitten als je achterin afspreekt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (5)

Je gaat dan zitten in het gedeelte dat als laatste uit Utrecht vertrekt, en het laatste in Baarn aankomt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voorin = de coupe die als eerste aankomt op het volgende station. Kijk dus in de rijrichting van de trein.

Achterin = vanzelfsprekend het tegenovergestelde als bovenstaande.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou achterin gaan zitten, dus achterin als hij gaat rijden, want dat is de trein die ik neem. De trein die aankomt is niet mijn trein, want die rijdt niet meer verder.
Ik snap dat het dezelfde trein is, maar als je achterin de trein van Utrecht naar Baarn afspreekt moet je dus daar gaan zitten wat achterin is als hij vertrekt.

Toegevoegd na 14 minuten:
Je hebt afgesproken achterin de trein van Utrecht naar Baarn, dus moet je kijken welke kant hij op gaat rijden en dan de laatste wagon pakken. Dat is dan achterin.
Als de trein dus aankomt in Utrecht (dat is dan dus de trein waar je zo in gaat stappen) dan is het deel dat het eerste aankomt voor jou achterin.
Je schrijft zelf al: dus als hij aan komt rijden is de kant die het eerst aankomt voorin, maar zodra je gaat rijden is dat eigenlijk achterin...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is waarschijnlijk hogere wiskunde, want hier kan ik niet bij. (")
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hm, ik hoor wel eens meer dat ik het te moeilijk uitleg. Misschien is dat hier ook zo.
Ik zal een toevoeging doen.
in het laatste treinstel achter de machinist
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een moderne trein heeft geen voor en achter meer. Dus moet je uitgaan van de rijrichting. Voor jouw trip moet je dus de achterkant hebben. Het stuk dat als de trein rijdt als laatste het station verlaat is de achterkant. Daar ga je in zitten.