Je moet al je medische gegevens opsturen naar de NS en in bezit zijn van een Valys pas, verder een formulier invullen en opsturen samen met een pasfoto. Als je aanvraag goedgekeurd wordt krijg je na ongeveer 2 weken je pas toegestuurd. Je hoeft hiervoor dus niet naar een arts, maar wel verklaringen van je arts opvragen of kopiëren als je dat in je bezit hebt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een plus voor je informatie, maar toch een kleine correctie: je hoeft geen Valys pas te hebben om in aanmerking te komen voor een NS begeleiderskaart. Andersom is het wel zo dat wanneer je een begeleiderskaart hebt, dat recht geeft op een Valys pas. Voor de NS begeleiderskaart wordt apart beoordeeld of jij door je handicap inderdaad niet zelfstandig met het openbaar vervoer kunt reizen. Daarnaast moet je ouder zijn dan twaalf jaar. De beoordeling gebeurt door een keuringsarts, maar ik heb nog nooit gehoord dat iemand daar op gesprek moest. Ik heb iemand ooit geholpen met de bezwaarprocedure, en ook daarvoor hoefde zij niet door een arts gezien te worden. De beoordeling zal dus gewoon op basis van dossierstukken plaatsvinden, en hooguit een heel enkele keer zal echt een aparte beoordeling persoonlijk plaatsvinden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de aanvulling Lies, ik was ervan overtuigd dat ik een Valys pas moest hebben voor de begeleiderskaart. Maar dat kan ondertussen natuurlijk veranderd zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, het is echt andersom, al vanaf dat Valys bestaat. Hoe het was toen Traxx er nog was, weet ik niet maar dat zal haast geen voorwaarde zijn geweest want Traxx stelde al amper voorwaarden. Maar het is wel goed dat één van de mogelijke voorwaarden om voor Valys in aanmerking te komen, die begeleiderskaart is. De andere voorwaarden (het hebben van een rolstoel of scootmobiel, gehandicaptenparkeerkaart of taxivervoer van gemeente) zijn vrij sterk gericht op mensen met een mobiliteitsbeperking. Juist door mensen met een begeleiderskaart ook te indiceren, komt een groep mensen die wel met de trein maar niet zonder begeleiding kan reizen, ook in aanmerking. Dan denk ik bijvoorbeeld aan visueel gehandicapten, verstandelijk gehandicapten of mensen die door een psychische stoornis snel in de war zijn of het overzicht verliezen. Dat zijn vaak niet de mensen die autorijden of (zelfstandig) fietsen, dus dan is het erg handig om een taxi naar het station te kunnen nemen. Maar ik dwaal af, sorry daarvoor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bedankt