Heeft de Bus altijd voorrang?

Waar en wanneer heeft de Bus voorrang? Heeft hij dat altijd of zijn er uitzonderingen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
26.4K

Het beste antwoord

Buiten de bebouwde kom moet de bus zowieso wachten voordat hij het verkeer in mag draaien.

Binnen de bebwouwde kom heet een bus zich gewoon aan de algemeen geldende voorrangsregels te houden, behalve bij he tuitdraaien van een bushalte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een autobus die met richtingwijzer aangeeft dat hij van een bushalte wil wegrijden heeft voorrang op achteropkomend verkeer, die regel geldt alleen binnen de bebouwde kom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
FOUT !! Een bus (zowel stad/streek als touringcar) heeft altijd DIRECT voorrang bij het verlaten van een officiele bushalte. Het achterop komend verkeer moet hem voor laten gaan https://www.snelslagen.nl/oefen-gratis-theorie/auto-theorie/20/tram-bus-en-trein.aspx#:~:text=Voorrang%20bij%20een%20bushalte,bebouwde%20kom%20hoeft%20dat%20niet.
de verkeersregels die gelden voor het overige verkeer gelden ook bvoor een bus met uitzondering van een bus die binnen de bebouwde kom van een halte wegrijdt deze mag het overige verkeer hinderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toevoeging op voorgaande antwoorden:
Mits deze haltes zijn voorzien van het landelijk erkend buslogo (afbeelding1). Wanneer dit niet het geval is (zoals bv bij sommige haltes van veolia afbeelding2) kunnen zij hier geen voorrangsrechten aan ontlenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een bus heeft dezelfde rechten op voorrang als al alle overige bestuurders.

Enkel dient het overige verkeer de bus binnen de bebouwde kom gelegenheid te geven de halte te verlaten (Dit geld voor alle bussen ook niet lijndienst)
Dat wil dus zeggen dat ze GEEN voorrang hebben en niet mogen nemen. Men moet gelegenheid KRIJGEN.

Maw: men heeft geen extra voorrang.