Waarom lukt het de Japanners wel om op tijd te reizen met het Openbaar Vervoer en ons niet?

Hoe zit dit?

- Ze hebben daar een vele malen grotere bevolking op een heel klein stuk land. Dus daar is het zelfs vele malen drukker dan hier, meer mensen reizen ook met het OV.
- Ze hebben daar te maken met veel ergere natuur dan wij ooit hier ooit zouden krijgen.

En zo zijn er vast nog wel meer voorbeelden.

En toch, rijden ze altijd op tijd. Volgens diverse bronnen dan. (Top Gear/programma's op NGC).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Dit verschil ligt aan drie dingen:
--  de geschiedenis van het spoor
--  de mentaliteit van de bevolking
--  de dienstregeling

Ik zal ze hieronder uitleggen.

--

De geschiedenis van het spoor

Bij ons is het spoor ontworpen om, in geval van problemen (defecte trein, kapot wissel), vooral te kunnen bijsturen. Een trein die van of naar Utrecht reed moest hoe dan ook kunnen rijden; was er iets kapot, dan moest die trein via het andere spoor kunnen rijden, en/of op een ander perron aankomen.

Daartoe hebben we heel veel wissels aangelegd, zodat er altijd een andere route mogelijk was.

Ter vergelijking: Utrecht Centraal heeft 280 wissels, Tokyo Centraal heeft 28 wissels - terwijl beide stations ongeveer even groot zijn.

Vroeger, toen er nog niet zoveel treinen reden als nu, was dit een slimme oplossing. Nu niet meer: het spoorwegnet is zo enorm vol (wij hebben de meeste treinen per kilometer spoor ter wereld), dat een defect sowieso tot grote verstoringen leidt, ondanks al die wissels.

Daarnaast geven al die wissels veel meer mogelijkheden tot botsingen. Immers, elk wissel is een plek waar mogelijk iets verkeerd kan gaan. Daardoor zijn onze verkeersleidingssystemen veel ingewikkelder dan die van de Japanners.

Om die reden is ProRail gestart met het project Simpel Spoor, waarbij veel wissels worden verwijderd, en vervolgens de systemen worden vereenvoudigd. Japan is daarbij ons voorbeeld.

--

De mentaliteit van de bevolking

In Nederland gaat het in- en uitstappen erg chaotisch, als je het met Japan vergelijkt. De uitstappers kunnen vaak maar langzaam uit de trein komen, doordat hun weg wordt versperd door de instappers. Dat gaat in Japan veel beter.

Verder hebben mensen hier de neiging samen te drommen op de plek die het dichtst bij de ingang van het perron ligt: de meeste mensen blijven in de buurt van de roltrappen staan. Je ziet dan dat bij sommige wagons de mensen al lang zijn ingestapt, terwijl bij de "populaire" plekken nog een grote drom mensen staat te wachten om de trein in te komen. Ook dat gaat in Japan veel beter: daar verdeelt men zich vooraf al over de hele lengte van het perron, zodat de totale instaptijd veel korter is.

ProRail bestudeert op dit moment de mogelijkheden om een "instapwijzer" te maken. Het doel is de mensen vooraf te laten weten hoe lang de trein is, waar de voorste bak zal stoppen, en waar de achterste bak zal stoppen. Zo kunnen de reizigers zich vooraf al beter over het perron verdelen.

--

(vervolg in reactie)
Cryofiel
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
(vervolg van antwoord - sorry, ik had geen ruimte meer) -- De dienstregeling De Japanse dienstregeling zit uiterst simpel in elkaar. Ze hebben vooral pendeltreinen: treinen die van A naar B rijden, en dan terug. Nadeel is dat de reiziger vaker moet overstappen, voordeel is dat een probleem op verbinding A geen uitstraling heeft naar andere plekken op het spoor. In Nederland rijden de treinen kriskras door het land. Daardoor zijn er veel meer kruisende bewegingen; die zorgen ervoor dat een vertraging van een trein invloed heeft op een andere trein, ook al heeft die andere trein daar in principe niets mee te maken. Voordeel voor de reiziger is dan wel weer dat we minder vaak hoeven over te stappen. Nog een punt waarop de Japanse dienstregeling heel simpel in elkaar zit, is de stoptrein die op een bepaald station even op een zijspoor wacht tot de sneltrein is gepasseerd. Dat klinkt leuk, maar tijdens het Japanse Nieuwjaarsfeest reizen heel veel mensen met de trein. Om die reden worden er op die dag extra treinen ingezet, waaronder extra sneltreinen. Er zijn sneltreinen die *alleen* op die dag rijden. De dienstregeling zit zo eenvoudig in elkaar, dat men elke dag volgens dezelfde dienstregeling rijdt. Voor de stoptrein betekent dat, dat hij ELKE DAG op het zijspoor moet wachten tot de sneltrein is gepasseerd - en dat terwijl die sneltrein maar één dag per jaar rijdt. De stoptrein staat dus 364 dagen per jaar te wachten op het passeren van een sneltrein die niet rijdt. In Nederland zijn we zo ongeduldig dat we dat niet zouden accepteren. In Japan is het heel normaal.
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik bedenk me dat er nóg een reden is waarom de Japanse treinen stipter rijden dan de Nederlandse: het personeel. In Nederland stelt het personeel hoge eisen. Zo is er een paar jaar geleden heel veel te doen geweest over het "rondje om de kerk". De NS wilde machinisten en conducteurs steeds een paar weken op hetzelfde traject inzetten, en ze daarna op een ander traject laten rijden. Machinisten en conducteurs kwamen daar, met steun van hun vakbonden, tegen in opstand. Ze spraken van een "rondje rond de kerk" dat ze "continu" moesten rijden. Dat wilden ze niet. Ze wilden elke werkdag opnieuw kriskras door het hele land rijden, want dat vonden ze veel leuker. Voor de planning is dat een ramp. Zie maar eens voor elkaar te krijgen dat alle rijdend personeel aan het begin van de dienst van de woonplaats naar de eerste dienst komt, dan een rit maakt, dan *vanaf het eindpunt van die rit* en *vanaf een paar minuten na afloop van die rit* aan een nieuwe rit begint *vanaf dat punt*. En dat op zo'n manier dat niemand meermaals per dag dezelfde rit maakt. Het is een bijna onmogelijke opgave, maar toch moet het zo worden gepland. De personeelsplanning wordt daarmee gigantisch complex. Nog een nadeel is dat een vertraging van trein 1 ervoor kan zorgen dat trein 2 ook vertraagd raakt - bijvoorbeeld doordat de machinist, of de conducteur, die op trein 1 rijdt daarna op trein 2 moet rijden. De NS wilde daarom het personeel graag inzetten op een beperkt aantal ritten, soms zelfs de hele dag op een pendeldienst; en dan de maand daarop iedereen "husselen". Zo zou het personeel toch het hele land zien, alleen dan niet meer binnen één dag. De vakbonden hebben die vereenvoudiging met succes de nek omgedraaid. In Japan rijdt het personeel wel de hele tijd op dezelfde lijn. Vaak rijden ze zelfs meer dan een jaar op dezelfde pendeldienst tussen A en B. Veel eenvoudiger in de planning, maar in Nederland helaas niet haalbaar. (En probeer niet tegen een machinist te zeggen dat de kapitein of het overige personeel van een veerboot ook dag in, dag uit tussen A en B vaart - daar wordt hij alleen maar boos van.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryo krijgt een + voor het langste antwoord ooit op GV ;-))

Andere antwoorden (4)

Japanners zijn hele nauwkeurige mensen. Nog erger dan de Duitse pünktlichkeit! Verder is het een rijk land met dus meer mogelijkheden.

Een stad asl Tokyo is ook helemaal ingesteld op het openbaar vervoer. Het is goed georganiseerd, zowel logistiek als organisatorisch. Daarnaast zijn Japanners geduldig. Ze wachten netjes in een rij op hun beurt. Het is gewoon beter gestroomlijnd dan hier.

Overigens werkt de Londonse metro ook perfect!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat Nederland het dichtstbevolkte land ter wereld is.. Te veel knooppunten hier omdat alles veel dichter op elkaar staat. De afstanden daar zijn veel groter. Hier meer wissels, personen die af en toe suicidale/ agressieve neigingen hebben. De mentaliteit van de burgers is hier heel anders dan daar. Daar verlopen dingen ordelijker omdat men minder opvliegend is. Doordat alles heel geconcentreerd zit hier zijn er meer storingen mogelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nederland is dicht bevolkt, maar zeker niet het dichtstbevolkte land ter wereld
Er wordt veel meer geïnvesteerd in het OV, en er is meer discipline - in Japan zie je niet dat mensen al gaan instappen terwijl er nog mensen moeten uitstappen, en hebt vast ook weleens de beelden van de metro gezien waar speciale mensen met handschoenen aan de mensen in de metro wat 'aanduwen' zodat er meer mensen in kunnen.
En in Japan weten ze wat de risico's zijn en wordt er aardbevingsbestendig gebouwd. Uiteraard met een grens, de kerncentrales die nu problemen hebben waren bestand tegen aardschokken - maar niet tegen zulke zware als er kwamen, omdat ze het risico daarop achteraf gezien te laag hebben ingeschat.
Maar bij een gemiddelde aardbeving zal zeker niet het hele OV op z'n kont liggen. Het gaat wel degelijk soms mis:
"Tijdens een aardbeving op 23 oktober 2004 is een Shinkansentrein [de supersnelle kogeltrein] ontspoord, wat de eerste ontsporing was in de veertig-jarige geschiedenis van de Shinkansen."
http://www.smsk.nl/archief/Shinkansentreinen.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook plusje +
Hoogstwaarschijnlijk heeft men in Japan de koperdiefstallen beter onder controle. Dat klinkt misschien als een geintje maar het is een feit dat men in Japan procesbeheersing tot een kunst heeft verheven. Na de tweede wereldoorlog is het grondstoffenarme Japan in hoog tempo geïndustrialiseerd. Om wereldwijd te kunnen concurreren moest er efficiënt worden gewerkt om producten te leveren conform de eisen van de klanten en daar ook nog aan te verdienen.

Kwaliteitsbeheersing, ten koste van heel veel voldoen aan vastgestelde criteria, is in Japan zowat de nieuwe religie. Dat zie je niet alleen bij commerciële bedrijven maar ook bij openbare voorzieningen zoals het openbaar vervoer, waar dat bedrijfsleven niet buiten kan.