Een vraagje over treinen: Wat is het zichtbare verschil tussen ICL en ICK rijtuigen. En hoe kan je ze onderscheiden van elkaar?

Nou :P?

Toegevoegd na 1 minuut:
Het is wel zo dat ICL in de NS kleuren tegenwoordig is gespoten.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

De NS heeft verschillende rijtuigen overgenomen / geleast van DB ( Duitse Spoorwegen) . De ICK rijtuigen zijn vrij oude Duitse rijtuigen die al in de jaren '70 reden in Duitsland en die een compartimenten indeling hebben. Dat wil zeggen reizigers kunnen in een compartiment gaan zitten met zes zitplaatsen . De compartimenten liggen aan een gangpad die over de gehele lengte van het rijtuig aan een raamkant ligt.
ICK rijtuigen zijn een paar jaar geleden gerenoveerd en in NS kleuren overgespoten. De zitkussens herinneren aan het verleden bij DB.
De deuren zijn de intenationaal gangbare nauwe deuren met handgreep
ICL rijtuigen zijn veel nieuwere rijtuigen

Toegevoegd na 4 minuten:
ICL rijtuigen zijn sinds een paar jaar geleden geleast van DB ( Duitse Spoorwegen ) . Ook deze treinen zijn in NS kleuren overgespoten. Ze zijn echter te herkennen aan een compleet ander interieur. In plaats van compartimenten over de gehele lengte hebben deze treinen een groot midden compartiment waar ongeveer 16 personen kunnen zitten.
Ook de stoelen zijn een heel ander ontwerp.

Van buitenaf kan je ICL herkennen doordat er maar een aantal schuifbare ramen zijn , en een aantal geheel gesloten ramen in het midden.

ICK heeft over de hele lengte schuifbare ramen aan beide zijden.

Toegevoegd na 8 minuten:
Zowel ICL als ICK hebben de internationaal gangbare nauwe deuren met handgreep.

ICL en ICK hebben als nadeel dat ze alleen getrokken kunnen rijden. Ze zijn ongeschikt voor trek- duw bedrijf . ( Trek- duw : de rijtuigen kunnen door een loc zowel getrokken rijden als geduwd rijden met de loc achterop en een stuurrijtuig voorop.