Is er nog steeds een instap tarief bij de NS?

Ik weet dat toen de OV kwam, je minimaal 20euro op je OV moest hebben om met de trein te kunnen reizen. Is dit nog steeds?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, met uitzondering van de meeste NS-abonnementen, dan is het (in principe) eur 10.-.

Het instaptarief voorkomt dat een reiziger die vergeet in te checken voor niets reist. Op het moment dat hij uitcheckt wordt dan eur 20.- of eur 10.- afgeschreven. Bij controle in de trein valt hij sowieso door de mand want hij reist dan zwart.
Als een reiziger wel incheckt maar vergeet uit te checken is hij het bedrag ook kwijt maar een bepaalde procedure kan hij een eventueel te veel betaald bedrag terugvragen.

Toegevoegd na 10 minuten:
Voor de abonnementen Altijd Vrij en Kids Vrij is er geen instaptarief en voor de abonnementstypen waarmee je reist in de daarvoor geldende voordeeluren ook niet. Maar inchecken en uitchecken moet altijd.
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus als ik 15euro moet betalen, moet ik perse 20euro er op zetten?
Computoon
9 jaar geleden
Ja, bij reizen op saldo in ieder geval wel. Anders krijg je een foutmelding bij het inchecken en ben je dus niet in gecheckt. Bij stations met poortjes zal het poortje niet open gaan. Bedenk dat de kaart bij het inchecken niet 'weet' waar je naar toe reist; dat is pas bij de uitcheck bekend. Het te veel betaalde "voorschot" van eur 5.- wordt dan weer bijgeschreven.

Andere antwoorden (1)

Ja dat is nog steeds zo en zal ook wel blijven. Het dient er voor om te zorgen dat je bij uitchecken in vrijwel ieder geval niet te kort geld blijkt te hebben.