Ik heb al een voordeelurenkaart en wil een 2e persoonlijke ov chipkaart aanschaffen om een dalvrijabonnement te nemen. Kan dit?

Als ik dus een 2e persoonlijke ov chipkaart aanschaf, kan ik dan een 2e abonnement nemen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K

Antwoorden (1)

Ja, maar dat heeft m.i. geen nut.

Met het Dalvrij-abonnement (euro 99.-/maand) reis je voor niets in de daluren (van 09.00 - 16.00 uur en 18.30 - 6.30 uur) en in het weekend.

Met het Voordeelurenabonnement (euro 60-/jaar) krijg je 40% korting in de voordeeluren. (Van maandag t/m vrijdag vanaf 9.00 uur ’s morgens; tijdens het weekend de hele dag; in de maanden juli en augustus de hele dag.)
Het Voordeelurenabonnement is overigens niet meer verkrijgbaar. Heb je al een Voordeelurenabonnement dan kun je het nog wel verlengen.

Kortom, de 'kortingstijden' zijn praktisch gelijk. Er zijn wel enkele verschillen in de overige voorwaarden. Ik zou het Dalvrij-abonnement niet nemen en het Voordeelurenabonnement aanhouden zolang het nog kan. Als je heel veel reist in de daluren, zou het voordeliger zijn het Dal Vrij abonnement te nemen, maar dan in plaats van het Voordeelurenabonnement.

Het is even uitrekenen wat het voordeligst is door de totale treinkosten van een jaar op te tellen:

* Vast bedrag voor het Voordeelurenabonnement van euro 60.-/jaar + 60% van de normale prijs van de reizen die je gedurende een jaar in de daluren maakt of
* 12x het maandbedrag van een Dalvrij-abonnement (een kleine euro 1200.-/jaar)
Vermoedelijk zit daar een groot verschil tussen. Ik snap wel dat NS geen nieuwe Voordeelurenabonnementen meer uitgeeft :-)

Toegevoegd na 1 uur:
Helemaal vergeten te beantwoorden of het kan.
Conclusie aan de hand van de site van NS: je kunt een nieuw abonnement gewoon op je huidige persoonlijke OV-chipkaart zetten. (Ik ga ervanuit dat het Voordeelurenabonnement ook al op de chipkaart staat en geen papieren kaart meer is.)

"Heeft u al een persoonlijke OV-chipkaart, en is deze langer dan een jaar geldig?
Dan kunt u heel gemakkelijk in de online winkel een nieuw abonnement kopen. Zodra u uw abonnement op uw OV-chipkaart kunt laden en kunt activeren, ontvangt u een e-mail. Laden en activeren kan bij één van de NS-kaartautomaten of een ander oplaadpunt voor de OV-chipkaart.
Zo gebeurd.

U kunt ook telefonisch bestellen bij NS Klantenservice via 0900 20 21 163 (€ 0,10 per minuut, ma. t/m vr. van 8.00-22.00 uur, za. van 9.00-17.00 uur).

De maandabonnementen van Altijd Voordeel en Altijd Vrij zijn ook te koop bij de NS-kaartautomaat en de NS-Servicebalie. Dit kan alleen met een persoonlijke OV-chipkaart die langer dan een maand geldig is""
(Bron: http://www.ns.nl/reizigers/blind/abonnementen/dal-vrij.html)
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het oude voordeelurenabonnement en wil deze niet kwijt. Het dalvrij-abonnement zal een bijabonnement worden aangezien mijn partner deze ook heeft. Dus worden de kosten 42 euro per maand. Ik werk in de avond en ga in de spits naar mijn werk en naar huis in de daluren. 1 dag van het weekend werk ik. Ik ben verder weg verhuisd en krijg van mijn werk reiskosten vanaf mijn oude woonplaats. Daarmee betaal ik mijn dalvrij abonnement en de kosten die ik zou besparen als ik in de spits dus een kortingskaartje zou kunnen kopen met mijn voordeelurenabonnement is hoog genoeg om de kosten van het voordeelurenabonnement eruit te halen. Dus vandaar mijn vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Even voor de duidelijkheid: ik werk ongeveer 5 dagen in de week, waarvan 1 dag in het weekend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
O en buiten het werk ga ik ook geregeld met de trein in de daluren.
Computoon
11 jaar geleden
Zie uitbreiding op mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja ik snap dat je hem over kan zetten en het dus ipv wordt en op mijn huidige kaart gezet kan worden, MAARRR.....ik wil juist een 2e kaart aanschaffen zodat ik van 2 abonnementen gebruik kan maken net zoals je meerdere telefoonabonnementen kan hebben en dus meerdere simkaarten hebt. Dus niet dat als ik een 2e kaart aanschaf en daarop een nieuw abonnement neem (dalvrij) dat mijn oude abonnement op mijn huidige kaart (voordeeluren) komt te vervallen.
Computoon
11 jaar geleden
Als ik de informatie op de OV-chipkaart site goed begrijp, is dat je op dat ding allerlei reisproducten kunt zetten. Derhalve kunnen op een en dezelfde OV-chipkaart NS-abonnementen staan maar ook abonnementen van bijv. bus- en metrobedrijven. Zou dat niet het geval zijn, dan zou je (als je gebruik maakt van trein én bus) allerlei aparte OV-chipkaarten moeten hebben. Dat was niet de bedoeling van dit systeem. Op dit moment zal het reisproduct 'Reizen op saldo NS korting' op jouw kaart staan. Dit is het Voordeelurenabonnement waarmee je op de bekende tijden met korting reist en daarbuiten zonder. Neem je er een nieuw abonnement bij, dan haal je dat na betaling op en dan staat vervolgens ook dát op diezelfde kaart. Zou je nu op een gegeven moment afscheid nemen van het Voordeelurenabonnement dan zul je vanaf dat moment 'Reizen op saldo vol tarief' zien staan, als je geen ander abonnement zou hebben. Maar ook dan kun je gebruik blijven maken van dezelfde OV-chipkaart. Ik denk overigens, dat NS op een gegeven moment uit commerciële overwegingen dit Voordeelurenabonnement zal stopzetten. Maar tot die tijd kun je er je voordeel mee blijven doen. Nergens op de site van NS is te lezen: 'als u abonnement X neemt, vervalt abonnement Y'. Er wordt zelfs gesteld: "Het Voordeelurenabonnement is niet meer verkrijgbaar. Bent u al in het bezit van een Voordeelurenabonnement dan kunt u deze nog wel blijven verlengen. " (Ze bedoelen: 'dan kunt u dit nog wel blijven verlengen. De tekstschrijver wist kennelijk niet dat 'abonnement' een onzijdig woord is.) Ik kan er werkelijk niets anders van maken :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb meerdere abonnementen (NS-Voordeel en dalkorting) op 1 kaart. Als je incheckt wordt de juiste korting gebruikt. Kun je je nooit vergissen.