Dat ligt aan de baanvaksnelheid en seinen.
Vertrekt de IC uit een groot station bijv. Amsterdam Centraal mag hij 40 km/h.
Dan eenmaal een stuk het station uit mag hij naar de 60/80 km/h.
En eenmaal op de vrije baan mag hij 130/140 km/h.
Alle Intercitys kunnen en mogen maximaal 140km/h.
De ICMm treinstellen en Virm treinstellen kunnen 160km/h maar dat mogen ze niet vanwege de ATB die die snelheid niet kent.
Even een misverstand weghalen van de eerste 2 antwoorden:Alleen de Fyra mag op de HSL 160 km/h omdat dit ook de top is van de loc's.

Toegevoegd na 1 minuut:
De seinen kunnen ook de snelheid bepalen zo kan je op een traject waar je 140km/h mag groen met cijfer 120 krijgen.
Of geel waar je moet begrenzen naar 40km/h omdat je moet rekenen op een volgend rood sein.

Ik hoop dat ik je een beetje goede uitleg heb gegeven en als je nog vragen hebt vragen staan vrij ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De oudere intercity's (koplopers)hebben een maximum snelheid van 160 km/h maar de nieuwe dubbeldekkers hebben een maximumsnelheid van 140 km/h
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het ligt er aan waar je rijdt. Op sommige trajecten mag de intercity 160 km/h, op andere maar 120 km/h of 80 km/h.