Wat is een intercity? Lees beschrijving.

Ik d8 altijd dat dat treinen waren die langs alle tussenstations rijden maar blijkbaar niet. Wat dan wel?

12 jaar geleden
3.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij rijdt er wel langs, maar hij stopt niet overal. Dat noem je een stoptrein.

Het beste antwoord

My friend Wiki sad:

Een Intercity (Nederland) of InterCity (IC-trein) (België) is een reizigerstrein die een snelle verbinding vormt tussen verschillende steden en in principe slechts op de grote, belangrijke stations stopt. De IC is daarom zeer geschikt voor het reizen over langere afstanden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Grijns; sad = said
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een Intercity (Nederland) of InterCity (IC-trein) (België) is een reizigerstrein die een snelle verbinding vormt tussen verschillende steden en in principe slechts op de grote, belangrijke stations stopt.

Met ingang van de NS-dienstregeling 2007-2009 is het onderscheid tussen sneltreinen en Intercity's op veel trajecten verdwenen. Meer Intercity's stoppen ook op kleinere stations, het gaat dan om diensten die voorheen snel- of stoptreindiensten waren, zoals bijvoorbeeld de Intercity's Utrecht - Almere Centrum en Utrecht-Leiden.

Uiteindelijk zal in Nederland een twee-treinensysteem overblijven, namelijk de sprinters, die overal stoppen, en de Intercity's, die niet overal stoppen. Daarnaast gelden de hogesnelheidstreinen als aanvulling op het twee-treinensysteem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat dat te maken heeft met de invoering van de sprinters/ nieuwee intercitylijnen.
Nee, intercity's zijn juiist treinen die op weinig stations stoppen, vrijwel alleen op de grote stations.
Het woord zegt het ook al, inter (tussen) city (stad). Ofwel de intercity stopt niet in elk dorpje.

Treinen die op alle tussenstations stoppen heten stoptreinen.