Hoe kan ik het best met de bus reizen?

Ik moet binnenkort met de bus gaan reizen voor om het zo maar te zeggen de eerste keer in mijn leven. Ik heb wel is een paar keer met de bus gerezen maar niet veel. Ik ben totaal ook niet bekend hoe het nou allemaal zit met de OV-chipkaart.

Het zit zo ik moet binnenkort een aantal maanden met de bus gaan reizen. Het lijkt mij dan het handigst en voordeligst om elke keer een maandkaart te kopen. Ik heb gekeken op de bus site en zag dat ik daar met zowel Veolia als Novio moet gaan reizen, is het dan mogelijk om een maandkaart te halen? of moet je voor beide een aparte kaart kopen?
Is het perse noodzakelijk om een OV-chipkaart te hebben of niet?

Kan iemand mij misschien alsjeblieft wat meer vertellen van wat ik nou het beste kan doen

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Antwoorden (4)

Je bent goedkoper uit als je nu een OV-chipkaart bestelt, dan heb je er later ook nog iets aan.
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Hoezo dat dan? Als je nu niet met openbaar vervoer reist heb je toch niks aan een OV-chipkaart?!
Als je, zoals je aangeeft, de komende tijd veel met het openbaar vervoer zult gaan reizen is het zeer aan te bevelen om een OV-chipkaart te nemen.
Als je dan ook nog kiest voor een persoonlijke kaart die je automatisch kunt laden door een koppeling met een bankrekening dan is het reizen het meest simpel en je hoeft niet steeds een kaartje te kopen of je saldo op de chip bij te laden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Een maandkaart is behoorlijk goedkoper dan OV chippen, dus krijgt de vraagsteller niet de benodigde informatie! Een halfjaarabonnement is nog goedkoper, en een jaarabonnement de voordeligste mogelijkheid. Dus het hangt er maar net vanaf hoeveel maanden dat zelfde traject zal gaan worden afgelegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een maandkaart kán goedkoper zijn, maar het hangt er natuurlijk wel van af hoe vaak je per maand wilt gaan reizen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zult even de kosten van de twee maandkaarten (Veolia en Novio) voor het traject dat je gaat reizen bij elkaar optellen.
Als je dan ook op 9292OV.nl de berekening maakt voor hetzelfde traject met OV-chip dan kun je een eerlijke prijsvergelijking maken.
Als je 3 dagen in de week reist dan zul je 12 of 13 keer per maand reizen, vergelijk dus de abonnementsprijzen met 13x OV-chip prijs.
Het handigste is om een persoonlijke ov chipkaart te nemen.

Je zal moeten uitrekenen wat goedkoper is, een maandkaart of los chippen.

Als los chippen goedkoper is kan ik je zeker aanraden om automatisch opladen op je kaart te zetten

Om het probleem op te lossen van het reizen met 2 maatschappijen kan je ook een maandkaart kopen gebaseerd op het oude zone systeem. Deze kaart is te koop op de site van de ov chipkaart en in een deel van de apparaten waarmee je kaarten kan opladen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een belangrijke tip: in de meeste regio's van Nederland kun je al met een OV-chipkaartabonnement reizen. Zotezien ga jij echter reizen in de buurt van Nijmegen, met bussen van Breng/Novio èn bussen van Veolia. Volgens de site van Breng zijn chipkaartabonnementen op een chipkaart ook in 2012 nog *niet* geldig op de bussen van Veolia Limburg en Arriva. Deze vervoerders verlangen nog altijd een papieren abonnement. In sommige gevallen kun je bij je OV-chipkaart een "zichtkaart" krijgen, in andere gevallen niet.

Op de link hieronder staat meer informatie, geordend naar de verschillende situaties en de buslijnen die betroffen zijn. Laat je goed informeren over de situatie, ook op een verkooppunt, bijvoorbeeld aan het verkooploket op het station in Nijmegen.