Wanneer krijgt een NS-station de toevoeging "Centraal" ?

Officieel zijn er 4 steden in Nederland die een Centraal-station hebben t.w. Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Leiden. Toch zijn er tegenwoordig veel meer (grote) steden die meer dan 1 NS-station hebben.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En Den Haag...
Edraket
12 jaar geleden
En Maastricht
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maastricht dus niet.
Eindhoven ook niet.
Groningen ook niet.

Antwoorden (5)

Dat heeft niets met extra stations te maken maar met de Intercity/Hogesnelheidstrein als stopplaats: sommige stoppen namelijk niet bij randstations en/of kun je alleen op het centraal overstap verkrijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heeft te maken met het aantal mensen dat van het station gebruik maakt. Leiden, Amsterdam, Utrecht, Den Haag en Rotterdam Centraal hebben de meeste in- en uitstappers van Nederland. Almere Centrum heette vroeger Almere Centraal, maar is 'gedegradeerd' in naamgeving, omdat dat station minder in- en uitstappers heeft dan Leiden Centraal.
Als de HSL volledig in gebruik wordt genomen, zullen ook Breda en Arnhem de toevoeging Centraal krijgen, als station waar deze zal stoppen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Centraal station is het station wat het dichtst bij het centrum ligt/lag. Door steeds meer stadsuitbreiding kan het stadscentrum verschuiven, terwijl de oude benaming toch blijf.
In Helmond hebben ze dat met de stations van oost naar west alsvolgt opgelost: Eerst station Helmond Brouwhuis, dan station Helmond, daarna station Helmond het Hout, om vervolgens via station Helmond Brandevoort het Helmondse te verlaten.
12 jaar geleden
Als het het hoofdstation (meeste bezoekers) van een stad is het heeft helemaal niks met waar het ligt in een stad te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naar ik me meen te herinneren is dat ooit ontstaan in de tijd dat er meerdere spoorwegmaatschappijen waren. De plek waar verschillende maatschappijen samen kwamen, werd Centraal genoemd.

Deze uitleg is niet zaligmakend, zo bestond Kruispunt Beugen waar 2 maatschappijen elkaar kruisten en dat heette geen Beugen Centraal.

Als het goed is, is dat wel het oorspronkelijke begin van de naamgeving van Centraal Station.

In Tilburg heeft jarenlang overigens geen 'Tilburg' op het station gestaan (zoals gebruikelijk is), maar Centraal Station.