Mag je de noodstop van de metro gebruiken wanneer er een geweld gebruikt wordt?

Stel dat je bijvoorbeeld in een metro zit en je ziet dat iemand in elkaar geslagen wordt. Om te voorkomen dat de dader er bij het volgende station uitvluch, trek je aan de hendel voor een noodstop. Is dit strafbaar?
Op het etiket bij de hendel staat iets van "misbruik is strafbaar".
Ik neem aan dat automatisch hulpdiensten, waaronder Politie wordt ingeschakeld wanneer iemand aan de hendel trekt.

Ik denk dan vooral aan wanneer dit gebeurd in een tunnel ofzo. Dan kan de dader in iedergeval niet de benen nemen, lijkt me?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dan vooral aan wanneer dit gebeurd in een tunnel ofzo. Dan kan de dader in iedergeval niet de benen nemen, lijkt me? Dat niet, maar hij kan wel door blijven beuken op de persoon waar hij mee bezig is, zonder dat de politie in de buurt kan komen.

Antwoorden (3)

"Het is de reiziger verboden gebruik te maken van de noodrem, een noodluik of -deur te openen of een noodvoorziening voor het openen van deuren in werking te stellen,
behalve in geval van direct gevaar of gegrond vermoeden van gevaar voor een tram, metro of bus of voor personen in een tram, metro of bus".
Zo staat het in de Algemene voorwaarden Openbaar Stads- en Streekvervoer van de RET.

Wanneer geweld tegen een persoon gebruikt wordt dan kan deze zeer goed in direct gevaar zijn. Dus is het geoorloofd om dan aan de noodrem te trekken.
Amadea
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Mijn vraag is...als je aan de noodrem trekt...gaan dan niet alle deuren automatisch open?
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Oke :-) Ik wist het eigenlijk niet, vandaar de vraag.
Het mag wel, vraag is echter of dit verstandig is. Op het station zijn immers meer hulpdiensten aanwezig, makkelijker te bereiken en er is meer cameratoezicht.

Maar wanneer je het om wat voor reden dan ook veiliger acht om aan de noodrem te trekken is dat in bovenstaande situatie toegestaan
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee daar is de noodknop niet voor.
Op meerdere plaatsen in de metro is een drukknop waarmee u de bestuurder kunt waarschuwen en die zullen dan zsm hulpdiensten op het eerste station laten opkomen via de centrale verkeersleiding van de Metro.