Ns heeft me boete gegeven, terwijl ik geldig treinkaartje had, wat zijn mijn rechten?

Ik heb gister een boete gekregen van 43 euro omdat ik 'volgens de conductzeur' geen geldig kaartje had. Ik ben student, kon tonen dat ik op een ROC zit en toch kreeg ik de boete.

Wat kan ik doen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als je gelik hebt is de boete ongeldig maar ja, zie dat maar eens aan te tonen. Ze hebben immers genoeg te doen. Maar je kan altijd aangiften doen. Toegevoegd na 3 minuten: Je kan voor meer info op http://www.ns.nl/reizigers/klantenservice kijken en je kan contact opnemen. Toegevoegd na 6 minuten: Oh sorry gelijk bedoel ik, niet gelik

Bronnen:
http://www.ns.nl/reizigers/klantenservice

Als je met je studenten ov wilt reisen moet je inchecken anders is deze niet geldig. Dus als jij niet hebt ingececkt heb je geen poot om op te staan.

Als je het niet eens bent met de boete, maak dan in elk geval officieel bezwaar bij de klantenservice of het adres dat op de boete staat. Als NS het met je eens is (kans klein) wordt de boete kwijtgescholden. Zo niet, dan gaat NS de boete proberen te innen via incassobureaus en uiteindelijk de rechter. Bedenk dat het dan veel duurder dan 45 euro gaat worden als je verliest. Je kunt er ook voor kiezen de boete te betalen ( om incassokosten te vermijden) en tegelijk te verklaren dat je het er niet mee eens bent. Je eerstvolgende beroepsmogelijkheid is de geschillencommissie openbaar vervoer. Via een vereniging als ROVER kun je te weten komen hoe dat werkt. Ben je het met de uitslag van de commissie ook niet eens, kun je naar de rechter stappen. Bedenk: als je bent vergeten in te checken o.i.d., dan kun je daar nog zo boos om zijn, maar dan helpen ook geschillencommissie en rechter waarschijnlijk niet. Je betaalt dan beter de boete, de rest gaat je alleen maar geld, tijd en frustratie kosten. Tenzij je fundamenteel van mening bent dat NS niet mag verlangen dat je met een studentenkaart in- en uitchecken moet. Dan zou je een van de eersten zijn, die dat tot de rechter brengt: of je dat wint is twijfelachtig.

Bronnen:
www.rover.nl

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100