Ns heeft me boete gegeven, terwijl ik geldig treinkaartje had, wat zijn mijn rechten?

Ik heb gister een boete gekregen van 43 euro omdat ik 'volgens de conductzeur' geen geldig kaartje had. Ik ben student, kon tonen dat ik op een ROC zit en toch kreeg ik de boete.

Wat kan ik doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik had een kaartje, die vent zegt gewoon doodleuk niet geldig, terwijl ik hem die dag gekocht had..
Amadea
11 jaar geleden
Wat versta jij onder een geldig treinkaartje, Yss? Jij had blijkbaar de studenten-ovchip niet bij je en hebt dus terecht een boete gekregen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik werd gevraagd om mijn studentenkaart (schoolpas) te tonen, dit heb ik gedaan, toen zei de man dat het niet geldig was.. Terwijl hij daarvoor zei dat ik gewoon iets moest tonen waardoor het bevestigd werd dat ik op een ROC zit..
Amadea
11 jaar geleden
Of had je er geen datum op laten stempelen? Ook dan is het kaartje ongeldig!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het was een kaartje waar de conducteur moet stempelen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kaartjes die de conducteur moet stempelen bestaan niet in dit land. Conducteurs controleren alleen de datum en knippen em eventueel dus ik vrees dat je de pineut bent. Een kaartje zonder datum zul je moeten stempelen voor je instapt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, knippen bedoel ik :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ohhh en als je geen conducteur hebt gezien gebruik je dat kaartje gewoon weer? WAT voor kaartje heb je eigenlijk gekocht dat je daarvoor moet laten zien dat je op een ROC zit? Je moet wel duidelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Had je een kaartje dat alleen geldig was op die dag of zo'n kaartje dat op elke willekeurige dag gebruikt kan worden? In het laatste geval had je moeten inchecken. Misschien had je dat niet gedaan en dan kun je inderdaad een boete krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je een los kaartje koopt uit de automaat zonder datum, moet je die voor je gaat reizen eerst afstempelen in een automaat. Reis je met korting dan moet je daarnaast een geldige kortingskaart hebben. Reis je met een OV-Studentenkaart, dan moet je die voordat je gaat reizen eerst inchecken bij een incheckpaal van de betreffende vervoerder. Anders is deze ongeldig.
Kristal
11 jaar geleden
Martijn, zo zit het. Dus Yss zal echt niet onder zijn boete uitkomen, hij heeft gewoon niet afgestempeld. Jammer voor hem, maar hij heeft al langere tijd niet gereisd denk ik als hij nog steeds denkt dat een conducteur de kaartjes in de trein knipt... Jammer voor je Yss, maar niets aan te doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar ook vroeger was het niet zo dat een kaartje pas geldig is als de conducteur het geknipt heeft.
Kristal
11 jaar geleden
Nee, Pelle, dat is zo, maar waar het om ging is dat er helemaal geen kaartjes meer geknipt worden.
Amadea
11 jaar geleden
Het is weliswaar een tang, en de conducteur máákt er een knipbeweging mee. Echter niet om een gaatje te maken, maar om het controlestempel te plaatsen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Na contact opgenomen te hebben met NS, zijn we overeen gekomen de boete te laten vervallen :)

Het beste antwoord

Als je gelik hebt is de boete ongeldig maar ja, zie dat maar eens aan te tonen.
Ze hebben immers genoeg te doen.
Maar je kan altijd aangiften doen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Je kan voor meer info op http://www.ns.nl/reizigers/klantenservice kijken en je kan contact opnemen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Oh sorry gelijk bedoel ik, niet gelik
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je met je studenten ov wilt reisen moet je inchecken anders is deze niet geldig. Dus als jij niet hebt ingececkt heb je geen poot om op te staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je het niet eens bent met de boete, maak dan in elk geval officieel bezwaar bij de klantenservice of het adres dat op de boete staat. Als NS het met je eens is (kans klein) wordt de boete kwijtgescholden. Zo niet, dan gaat NS de boete proberen te innen via incassobureaus en uiteindelijk de rechter. Bedenk dat het dan veel duurder dan 45 euro gaat worden als je verliest. Je kunt er ook voor kiezen de boete te betalen ( om incassokosten te vermijden) en tegelijk te verklaren dat je het er niet mee eens bent. Je eerstvolgende beroepsmogelijkheid is de geschillencommissie openbaar vervoer. Via een vereniging als ROVER kun je te weten komen hoe dat werkt. Ben je het met de uitslag van de commissie ook niet eens, kun je naar de rechter stappen.
Bedenk: als je bent vergeten in te checken o.i.d., dan kun je daar nog zo boos om zijn, maar dan helpen ook geschillencommissie en rechter waarschijnlijk niet. Je betaalt dan beter de boete, de rest gaat je alleen maar geld, tijd en frustratie kosten. Tenzij je fundamenteel van mening bent dat NS niet mag verlangen dat je met een studentenkaart in- en uitchecken moet. Dan zou je een van de eersten zijn, die dat tot de rechter brengt: of je dat wint is twijfelachtig.