Wie moet je nou eigenlijk bij sterk ontregelde treinenloop door sneeuw de schuld geven: NS of Prorail ?

Vroeger was dat geen punt; toen was het één bedrijf maar nu voert de NS de treindienst uit op de rails van Prorail. Veel mensen geven NS nog steeds de schuld, maar is dat wel terecht ?

Toegevoegd na 17 minuten:
Je kunt de sneeuw zelf wel de schuld geven maar waarom bleven de treinen in België en Duitsland wel rijden vraag ik me dan af. Die hebben dezelfde sneeuw en dezelfde wissels, toch ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De sneeuw natuurlijk :)

Het beste antwoord

Formeel juridisch is het zo dat de klant (jij dus) de NS de schuld moet geven, want jij hebt alleen met de NS te maken, en niet met ProRail. De NS zal op hun beurt ProRail aansprakelijk stellen: het is namelijk ProRail die verantwoordelijk is voor de bediening en het beheer van de wissels.

Als er wisselverwarming te laat is aangezet, is dat een directe fout van ProRail. Ik garandeer je dat er dan intern een gedegen onderzoek zal gebeuren naar de oorzaak. Heeft iemand zitten slapen, zijn de procedures niet juist, was de informatie niet duidelijk? Afhankelijk van wat de achterliggende oorzaak is, zullen er wel of geen "koppen rollen".

Tot zover de schuldvraag.

Naar aanleiding van je toevoeging: ook in Duitsland reden veel treinen niet. Er waren zelfs hele gebieden waar helemaal geen trein meer reed - dus nog een graadje erger dan in Nederland, waar met gereduceerde dienstregeling werd gereden. Over België heb ik geen informatie.

Toch zijn er landen waar wel gewoon wordt doorgereden. Waarom dat daar wel kan en hier niet, is een kwestie van kosten en baten.

De kosten om altijd te kunnen doorrijden, ook bij flinke sneeuwval, zijn altijd erg hoog. Hier in Nederland zijn de baten klein, omdat we slechts een paar daagjes per jaar profijt hebben van die investeringen.

In Rusland bijvoorbeeld zijn de kosten ook hoog, maar hebben ze bijna het hele jaar door profijt van die investeringen.

Daardoor loont het in Rusland wel, en hier niet om zulke investeringen te doen.

Verder is het aan de politiek om ProRail hierin aanwijzingen te geven. Hoe belangrijk vindt de politiek deze sneeuwproblemen? Wat is belangrijker, deze sneeuwproblemen oplossen, of de treinbeveiliging verbeteren door overal ATBvv te installeren? Of willen we liever zo'n ontsporing voorkomen als in november 2008 bij Muiderpoort, door meer automatische meetsystemen in de rails in te bouwen, en die real-time te maken? Dit zijn de keuzes waar de politiek en ProRail een positie zullen moeten kiezen.

Voor de rest van het verhaal verwijs ik je naar de vraag die een paar dagen geleden is gesteld - zie Bron.

[Disclaimer: Ik werk bij ProRail, dus ik ben waarschijnlijk bevooroordeeld.]
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ondanks dat je zelf bij één der partijen werkt, vind ik dit een genuanceerd en plausibel verhaal. Dank.

Andere antwoorden (6)

Het weer. Bij ernstige sneeuwval loopt iedereen altijd wel te klagen en te zeuren, maar in feite kan niemand er wat aan doen. Het is ondergesneeuwd en je kunt niet verwachten, van welke organisatie dan ook (hoe groot die ook is), dat alle spoorwegen in nederland enkele uren of zelfs een dag erna geheel sneeuw- of ijsvrij zijn. Dit kost gewoon tijd. Het is vervelend dat in dit geval veel mensen de dupe hiervan zijn, maar het is niet anders.

Toegevoegd na 1 minuut:
nb. maw dus, je hoeft helemaal niemand de schuld te geven. Als je al iemand de schuld moet geven ben je dit zelf, jij had erop moeten anticiperen dat het spoornet ontregeld is door een ander vervoersmiddel te kiezen of helemaal niet te gaan reizen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De NS od prorail de schuld geven is niet terrecht. Wat dacht je van de sneeuw zelf. Dit is overmacht daar kan geen NS of Prorail iets aan doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is prorail die de verantwoordelijkheid heeft over het ijsvrij houden van de wissels. Dat dat onlangs volledig mis ging, bleek te liggen aan het te laat aanzetten van de branders die die wissels ijsvrij houden. In België daarentegen, waar men exact dezelfde infrastructuur heeft en methode gebruikt om die wissels ijsvrij te houden werd wel op tijd de beslissing genomen om die branders aan te zetten.

Uiteindelijk was de directeur van Prorail degene die het heeft nagelaten om de wisselverwarmers bijtijds aan te laten zetten, met bevroren wissels tot gevolg. Die man is dus degene die de meeste schuld draagt (en ik verbaas me erover dat die nog steeds op zijn plek zit na deze blunder)

Overigens is de NS verantwoordelijk voor het goed en tijdig informeren aan de reizigers. Daarin schieten ze ook wel eens tekort, als de informatie slecht of aanwezig is, dan mag je daar de NS op aanspreken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je kan pro-rail of de NS niet de schuld geven van de natuur.

Ook kan je ze niet de schuld geven omdat ze zelf aangeven dat er problemen te verwachten zijn door het weer en als ze zelf adviseren om niet het openbaar vervoer te nemen en je gaat tegen dat advies in, mag je eigenlijk niet klagen omdat je zelf hun eigen advies in de wind geslagen hebt.

Ik hoorde op het nieuws dat werd gezegd dat het in Nederland toch wat anders is met de wissels dan in overige landen omdat er hier meer zouden zijn (als ik het goed heb begrepen).

Dus even samen te vatten, niemand heeft de schuld in deze situatie en iemand de schuld willen geven is al helemaal zinloos.

Ze waarschuwen zelf, dus als je die waarschuwingen in de wind slaat, is het je eigen schuld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De overheid. Zij hadden de NS niet moeten privatiseren. De zaak is er niet op vooruit gegaan, want er moet bezuinigd worden. Ik denk dat de overheid toch in het algemeen belang handelt en dat er goede voorzieningen gemaakt zouden zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eh, ik denk jezelf! Je geeft al aan dat er sprake is van ontregelde treinenloop. Er is ongetwijfeld sprake van overmacht NS / Railinfrabeheer (niet zoals velen denken Prorail). Gewoon thuis blijven is het devies. Rijdt jezelf dan graag auto met extreem weer of denk je dat taxi's het wel kunnen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Echt wel ProRail, hoor! Railinfrabeheer was één van de drie organisaties die in 2003 samengingen in ProRail: dat waren Railinfrabeheer, Railned en Railverkeersleiding. Zie http://www.prorail.nl/Over%20ProRail/meerweten/Pages/Geschiedenis.aspx .