Hoe moet ik me de verwarming met gas bij de spoorwissels voorstellen?

N.a.v. de problemen van het treinverkeer hoor en lees ik over gasbranders bij de wissels.
Is dat een open vuur? Is dat niet gevaarlijk? Heeft iemand ooit gezien hoe dat werkt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

De wissels waarover de treinen in Nederland rijden worden door wisselverwarming ijsvrij gehouden. De wisselverwarming heeft twee elementen aan beide zijden van het wissel , waar de tong van de wissel ( het beweegbare deel ) zich bevindt.

Gasleidingen voeren het aardgas aan , dat soms continue brand maar bij windvlagen weer even moet worden "aangestoken " door een elektrische vonk . De vonk wordt iedere zoveel seconden ontstoken , waarna het gas ontbrand. Soms hoor je "Poef , poef , poef " . Dat zijn de kleine "ontploffinkjes " als het gas zich op heeft gehoopt en dan ontbrandt.

De wisselverwarming op deze wijze ligt er al heel lang en wordt centraal aan gezet op het moment dat de temperatuur onder een bepaalde grens komt . Ik las op deze website dat België elektrische verwarmingselementen in de wissels heeft .

Toegevoegd na 6 uur:
Oh ja of het gevaarlijk is . Niet gevaarlijk, de hoeveelheid gas die vrijkomt is niet zo groot. In de open lucht verwaait het snel als het niet ontbrand.
In sommige omstandigheden doet de wisselverwarming het niet. Het gas stroomt wel maar brandt niet en je kan de gaslucht bij de wissels ruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, het is niet gevaarlijk. Alhoewel de temperatuur van de spoorstaaf kan oplopen tot 150 graden is er niets brandbaars in de buurt, alleen maar sneeuw ;)
Aan de andere kant: het is wel gevaarlijk, want de vlammetjes worden steeds uitgeblazen, en dan gaat het hele spoorwegnet plat.
Plaatje bij antwoord
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi uitgelegd aan de hand van plaatje. Soms zie je de stoom van het wissel afkomen . Dus wordt heel heet idd.
Prorail krijgt een melding binnen van een bevroren wissel.
Dan wordt er een ploeg op pad gestuurd naar die bevroren wissel [ met de auto dus als er een file staat zitten zij ook in de file] eenmaal bij die wissel aangekomen wordt de stroom boven die rails er afgehaald [zijn ze verplicht] dan gaan ze met een gasbrander die wissel ijsvrij maken dan de stroom er weer op en dan weer rijden maar.