Waarom moet ik in- en uitcheken met een Studenten-ov?

Het zelfde geld bijvoorbeeld bij een maandabonnement. Als de conducteur je dan check kan hij toch zien dat je een van die producten op je ov hebt staan. En sinds je al betaald hebt lijkt het mij dat er geen reden is om dan nog in of uit te checken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Het is vooral een hele praktische reden. Jij betaald geld voor je OV (of de overheid betaald het voor jouw als je je opleiding afmaakt). Maar wie krijgt dat geld? De plaatselijke busmaatschappij? De NS? Om het geld wat jij voor je OV betaald te verdelen willen ze dus weten waar jij gebruik van maakt.

Vroeger hadden ze hetzelfde probleem met de strippenkaart. Je kon de strippenkaart namelijk overal gebruiken. De trein/tram/bus/metro/veerpont. Vroeger moesten ze steekproeven houden om te kijken hoeveel mensen met een strippenkaart hadden betaald. Om vervolgens het geld te verdelen. Nu besparen ze veel geld en moeite door de mensen gewoon te laten inchecken in plaats van die steekproeven.

Maar dan moet je je wel inchecken!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Met een studentenOV zijn er dagen en tijden waarop je niet vrij mag reizen, je kunt er ook overheen gaan (dus bij instappen reis je nog gratis en bij uitstappen niet). Dat is de reden dat je dus gewoon moet in- en uitchecken.

Verder vinden ze het ook prettig dat ze nu kunnen zien hoeveel studenten er nu daadwerkelijk gebruik maken van de trein, zo ook met die maandabonnementen. Daar krijgen ze nu prachtige overzichten van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als jij bv tot 16;00 mag vrij reizen en je checkt 15:59 in is de volledige reis gratis...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je daar een link van want dat kan ik nergens vinden. Jij wil zeggen dat als je om 1 minuut voor vieren ('s nachts) op maandag instapt met een weekendkaart en vervolgens drie uur lang reist je gratis reist? Volgens mij niet maar wie stelt moet bewijzen.
Zo kan NS zien hoe veel reizigers in welke trein zitten.
Handig voor jaarrapporten en de treinplanning van het volgende jaar.