Als je vergeet uit te checken terwijl je een abonnement hebt, kost het dan geld, of zijn er andere gevolgen?

Deze vraag gaat dus alleen over abonnement. Ik weet dat er soortgelijke vragen staan, maar niet in combinatie met abonnement...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.5K

Antwoorden (3)

Als je een weekabonnement hebt, dan betekent dat je gratis door de week kan reizen. Als je vergeet uit te checken, heeft dat dus geen gevolgen voor je saldo. Als je daarentegen in het weekend vergeet uit te checken, waar je tegen een tarief van 40% korting reist, gaat er een bedrag van €2,40 af (dat is het standaardtarief als je incheckt).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ergens gehoord dat na een bepaald aantal keren niet uitchecken de OV-chipkaart blokkeert. Weet jij hier meer over? Ik check ook nooit uit namelijk, maar ik sta toch liever niet met een geblokkeerde pas als ik van Groningen naar Arnhem moet.
Als je een enkele keer vergeet uit te checken, kan dat financiële gevolgen hebben. Het is zeker in de begintijd nog zo, dat je een vergeten check-out nog via website of klantenservice kunt melden, en je krijgt het geldbedrag dan terug.

In de algemene voorwaarden van de vervoerbedrijven staat echter ook dat niet uitchecken formeel als zwartrijden kan worden gezien.
Zwartrijden is strafbaar (o.a. boete 35 euro) en de meeste vervoerders hebben wel wat in hun vervoersvoorwaarden opgenomen over het blokkeren van de chipkaart bij herhaaldelijk zwartrijden.
Zeker in de begintijd van de chipkaart, als iedereen nog moet wennen, zal dat echter nog niet zo'n vaart lopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heeft wel financiële gevolgen.
Je hebt als het goed is in het verleden minimaal 10 euro op moeten laden.
Zonder die 10 euro kan je niet inchecken. Ook niet met een abonnement.

Als je met een abonnement in checkt wordt er 10 euro afgeschreven.
Als je weer uit checkt krijg je je 10 euro weer terug gestort en was je reis dus gratis. (of met korting afhankelijk van je abonnement)
Daardoor lijkt het alsof je geen instap tarief betaald, maar dat is wel zo.

Het beste kan je in jouw geval terug naar het station en alsnog uitchecken.

Als het al 24u later is heeft dat geen zin meer, en moet je controleren bij de kaartautomaat of je ook echt je geld kwijt bent.
Als dat het geval is kan je dit terug laten storten door de ns te bellen op 0900 20 21 163 (0,10 euro p.m.)

Er staat op de website dat je binnen 6u moet uitchecken, maar in praktijk is dat niet zo. Ik check regelmatig wel eens langer dan 6u in, en zelfs na 12uur achter elkaar in gecheckt te zijn, checkt hij gewoon nog uit.