Heeft een trein ook een maximumsnelheid en kan deze ook een snelheidsboete krijgen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
leuke vraag, maar ik denk als er al een snelheidsovertreding was dat het dan binnenskamers zou blijven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee een trein kan niet bekeurd worden. De machinist overigens wel!

Het beste antwoord

Zeker!

Een standaard NS trein heeft officeel een max van 140 en met de 8e remhandeling 160.
Vooral bij bochten gaan treinen nog wel eens te hard.
Er is en de buurt van Utrecht een beruchte bocht waar regelmatig een KLPD-agent staat met een lasergun.

Als je als machinist of ander spoorwegpersoneel over de scheef gaat krijg je een rode T van terechtwijzing, bij 3 Tjes vlieg je eruit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Er zijn zeker maximum snelheden, welke meestal met veiligheid danwel geluid te maken hebben.

Op de meeste baanvakken ligt deze rond de 130 km/u.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Baanvaksnelheid#Baanvaksnelheid_in_Nederland

Toegevoegd na 1 minuut:
overigens: Wat de consequenties zijn van overtreden.. onduidelijk. Ik kan me voorstellen dat de NS die overtredingen via consequenties voor je baan tegengaat
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ha, die RevdVelde;

De maximum snelheid die voor treinen geld is geen wettelijke snelheidsbeperking zoals die voor gewone verkeersdeelnemers geldt. Een trein maakt immers geen gebruik van de openbare weg en valt dus op ditgebied niet onder de Wegenverkeerswet. In die zin kan er ook geen boete worden opgelegd zoals dat wel kan aan overtreders van maximum snelheden op de openbare weg. Zoals al aangegeven is een beperking die aan treinen wordt opgelegd een regel die de beheerder van het spoorwegnet aan de machinisten oplegt en de consequenties bij een overtreding zullen in de arbeidsvoorwaardelijke zin moeten worden gevonden. Denk hierbij aan waarschuwingen, inhoudingen op het loon, schorsing of in het uiterste geval ontslag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een trein is doorgaans uitgerust met ATB, die de snelheid van de trein bewaakt. Als de trein harder rijdt dan de maximumsnelheid, bestaat de kans dat de machinist een waarschuwingssignaal krijgt. Als hij daar niet snel genoeg op reageert door te remmen, schakelt de ATB zelf de remmen in en wordt de trein afgeremd tot stilstand. Dat is natuurlijk erg vervelend voor bijvoorbeeld de reizigers, dus de machinist zal dat altijd proberen te voorkomen door niet te hard te rijden.