Waarom passen busmaatschappijen zich niet beter aan aan de weersomstandigheden?

Ik kan vandaag niet naar mijn werk, omdat de bussen niet rijden. En dat geldt voor meerdere collega's, zeker omdat er ook nauwelijks treinen rijden.
In Scandinavië en andere Noordelijke landen hebben bussen winterbanden of doen ze sneeuwkettingen om. Het is toch erg belangrijk dat het Openbaar Vervoer functioneert.
Moeten busmaatschappijen hier niet op voorbereid zijn? Het is toch normaal dat het af en toe sneeuwt in de winter?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat vroeg ik me gisteren inderdaad ook af!

Het beste antwoord

De reden die de maatschappijen aangeven zijn niet juist.

Ik heb vroeger bus gereden en we reden altijd door.

maar toen had je niet massa's uitzenkrachten als chauffeur met weinig ervaring.

Verder hebben de bussen banden met nauwelijks profiel (Dat mag in Nederland)
De maatschappijen roepen dat dit extra kost om er winterbanden op te zetten. Dat is niet waar. Je betaald aan het ebgin 2 keer maar doet er dan ook 2 keer zolang mee want je gebruikt beide banden maar een half seizoen.

Bussen zijn 10 keer zo zwaar als een auto en kunnen feitelijk langer doorrijden dan auto's

Het is gewoon een onzin reden om niet te gaan rijden.
Vroeger reed iedereen door en nu na 2 vlokken ligt het ov plat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

We komen dan op dezelfde discussie als bij de treinen. In landen met veel sneeuw bevriezen de wissels ook niet.
Dit soort omstandigheden komt zo weinig voor, dat men weigert te investeren in voorzieningen hiervoor. Als we ze dwingen, dan gaan ze prijs van de kaartjes verhogen...
14 jaar geleden
Ze blijven toch binnen: aanpassing genoeg. Volgens mij mag er niet in Nederland worden gereden met sneeuwketting omdat de wegen hierop niet aangelegd zijn. Er blijft alleen maar een modderspoor over na een paar dagen sneeuw...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Echt onbegrijpelij, en heel frustrerend, dat ben ik met je eens.

Feitelijk kunnen bussen gewoon rijden, want zo veel sneeuw ligt er ook weer niet. Sterker nog: In twente heb ik vandaag bussen zien rijden. En als het niet hebben van winterbanden het argument is, dan moeten de busmaatschappijen zich doodschamen, want inderdaad: Ze hebben transport plicht. En de plicht dit zo veilig mogelijk te doen. Wat mij betreft horen winterbanden daarbij.

Bevrorebn wissels begrijp ik niet, want bij mijn weten worden die verwarmd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het geld kost, en dat willen ze er niet in investeren.
Ik woon in Almere: Losse busbanen, dus gewoon strooien/vegen. Doen ze niet, dus rijden er geen bussen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Druft u de verantwoording te leggen bij een busschauffeur die een bus vol met naar het werk gaande mensen, moeders met kinderen en zo de gladde weg op te sturen. Zou u zelf deze verantwoording durven nemen. Zou u het noodlot van al deze mensen kunnen dragen als de bus wegglijdt en dusdanig terecht komt dat deze mensen nooit meer naar hun werk kunnen gaan gaan, de moeders hun kinderen niet meer kunnen knuffelen.
Dat is dus ook een reden om de bussen niet te laten rijden in deze barre weersomstandigheden. De andere renenen hebben de andere mensen al gegeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelf woon ik in Utrecht, en hoewel geen grote fan van het openbaar vervoer zou ik het probleem van 21 & 22 December toch leggen bij de gemeente die totaal verzuimd hebben tot op heden fatsoenlijk te strooien. Ze hebben werkelijk niks gedaan.