hoeveel bedraagt de electriciteits rekening van de NS per jaar/dag/maand eigenlijk om de treinen te laten rijden??

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.5K

Antwoorden (4)

De NS is een grootverbruiker en die krijgt korting... Zo veel korting dat je pijn krijgt in je beurs als je ziet hoeveel jij moet betalen voor een kilowattuur...

Net als die grootverbruikers van gas in de kassen, die betalen een schijntje per kuub...

Ik kan je geen bedragen voortoveren, maar je zou schrikken hoe weinig dat is... Ik schat als je dat per treinkaartje zou omslaan, dan is het gedeeltes zijn van één cent dat opgaat aan de stroom...

Wist je overigens dat 95% van de producten in de schappen van de supermarkt, de kostprijs van de verpakking hoger is dan wat er in de verpakking zit? (Niet voor de supermarkt, maar de prijs voor de producent daar heb ik het over... (ik heb ooit in een puddingfabriek gewerkt en ik gooide wat verpakkingen weg en de baas werd heel boos op me en die zei dat de verpakking veel duurder is dan de pudding die er in komt...)

vandaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarom zitten er zoveel sardientjes in een blik. Die zijn goedkoper dan de vloeistof waar ze in "zwemmen".
:-)
De NS verbruikt jaarlijks zo'n 1400 gigawattuur stroom voor de reizigers- en goederentreinen.
Daarvoor betaalden ze in 1998 ongeveer 200 miljoen gulden.
Maar dat is alweer 10 jaar geleden. Ik kan niet vinden wat ze op dit moment betalen, ze kopen meer dan de helft in vanuit Duitsland.
14 jaar geleden
Ik heb van de NS dat de CO2 uitstoot per reizigers km 41 gram is . Deze uitstoot komt dus voor rekening van de centrales.

Vergelijk met een kleine auto (100 gram) een midi SUV 170 gram per km.
Zitten er dus 2 mensen in een kleine auto of 4 in een SUV dan "vervuilen" ze al minder per km als de trein...per slot rij je met de trein vrijwel nooit de kortste weg, met de auto wel. Dus als de NS zegt dat de uitstoot 41 gram is zal die over de effectief afgelegde afstand gauw 10 tot 20% hoger zijn...alleen al vanwege voor en na transport vanaf de stations.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Interessant, maar dat heeft werkelijk helemaal niets met de gestelde vraag te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is een herrekening van de vraag naar een beter bevatbare grootheid aan energie verbruik. Niemand kan zich wat voorstellen bij GWh getallen. Verbruik per effectieve kilometer maakt nou eenmaal een makkelijker vergelijking en voorstelbaarder energie hoeveelheid.als het totaal.
Uitrekenen hoeveel huishoudens daarvan een jaar voorzien kunnen worden van enegrgie was ook een mogelijkheid geweest. Uitgaande van de hier genoemde 1400 GWh en ca 3500Kwh gemiddeld voor een huishouden brengt me dan op 400000 huishoudens aan stroom verbruik.
Tekst van de NS:

Al is personenvervoer per spoor aanzienlijk
energiezuiniger dan gemotoriseerd vervoer, het totale treinvervoer in Nederland vergt veel energie: 1,4 terrawattuur per jaar. Dit staat gelijk aan het gebruik van 420.000 Nederlandse huishoudens.

Het aandeel van deze stroom uit duurzame bronnen is de laatste jaren gestaag toegenomen. In 2006 verhoogde wij het aandeel groene stroom met 2,5% naar 5%. Eind 2007 hebben wij dit nogmaals verdubbeld naar 10%. Deze elektriciteit is voor 50% opgewekt door Nederlandse windenergie, voor 50% uit Nederlandse biomassa. Daarmee behoort NS tot de vijf grootste private afnemers van groene stroom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De ns heeft zelf in haar treinen hangen dat de uitstoot 41 gram per reizigers km is. De ns vergelijkt derhalve haar verbruik met een auto met slechts de bestuurder er in.ipv een beter gevulde auto, dus ook met passagiers. Komt ze nl. beter uit om zo te vergelijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En die windmolens produceren zichzelf? Ook in het maken van die producten en van de treinen zelf zit een uitstoot van hier tot ginder. Dus al blijk alle energie voor 100% groene energie te zijn, dan blijft er toch nog CO2 uitstoot. Tevens zijn die gegevens alweer verouderd nu ze alweer nieuwe treinstellen binnenkrijgen met een 30% lagere energieverbruik. Kloppen zal het wel nooit... ;-)