Hoe komt het dat als je springt in een rijdende trein, je op de zelfde plaats beland?

Ik heb het uitgeprobeerd. Ik sprong in een rijdende trein, maar ik belande op dezelfde plaats. Heb ik verkeerd gesprongen? Het lijkt me namelijk logisch dat als je in de lucht zit in een trein, en doordat de trein super snel rijd je een beetje naar achter beland? Of hoe komt het dan dat je op dezelfde plaats beland? Ik hoop dat jullie mijn misschien iets wat ingewikkelde vraag begrijpen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Net voor je omhoog springt heb je precies de snelheid van de trein. Een verandering van snelheid kan alleen als een kracht op jou wordt uitgeoefend, en die kracht kan alleen komen van de lucht om jou heen. Maar die lucht heeft *ook* precies de snelheid van de trein, dus die kracht is er niet. Als je precies recht omhoog springt, kom je dus op dezelfde plaats terecht in de trein.

Omdat je in de trein staat heb je geen last van de wrijving van de wind (tegenwind). Deze wind wordt opgevangen door de trein. Zit je in de auto voel je geen wind. Steek je hoofd uit het raam en je voelt de tegenwind ook al waait het niet. Alles in de trein heeft de zelfde snelheid als de trein als het op de plek blijft waar het is. Als jij springt kom je gewoon terug op dezelfde plek. Omdat de lucht te stil staat om jou naar achteren te "duwen". Zelfs als er een raampje openstaat zal jij het niet merken omdat je te kort in de lucht bent.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100