Hoe komt het dat als je springt in een rijdende trein, je op de zelfde plaats beland?

Ik heb het uitgeprobeerd. Ik sprong in een rijdende trein, maar ik belande op dezelfde plaats. Heb ik verkeerd gesprongen? Het lijkt me namelijk logisch dat als je in de lucht zit in een trein, en doordat de trein super snel rijd je een beetje naar achter beland? Of hoe komt het dan dat je op dezelfde plaats beland? Ik hoop dat jullie mijn misschien iets wat ingewikkelde vraag begrijpen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
22K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In eerste instantie had ik gelezen dat je UIT een rijdende trein was gesprongen. Gelukkig had ik het verkeerd - te snel - gelezen :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hihi, ik las juist dat je ín een rijdende trein was gesprongen (vanaf het perron ofzo) lol

Antwoorden (3)

Net voor je omhoog springt heb je precies de snelheid van de trein. Een verandering van snelheid kan alleen als een kracht op jou wordt uitgeoefend, en die kracht kan alleen komen van de lucht om jou heen. Maar die lucht heeft *ook* precies de snelheid van de trein, dus die kracht is er niet. Als je precies recht omhoog springt, kom je dus op dezelfde plaats terecht in de trein.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Betekend dit als je op de trein zou staan. En de trein rijd een normale snelheid (wat eigenlijk niet zou kunnen).
En je zou dan springen dat de trein wel onder je voeten vandaag wegreed?
gvrox
11 jaar geleden
Door de luchtweerstand zul je afremmen, maar je komt niet direct tot stilstand natuurlijk. Je komt sowieso verder naar achter op de trein terecht, maar als je hoog genoeg springt en de trein snel genoeg rijdt dan kun je er wel achter terechtkomen.
Casper1998
een jaar geleden
Dus met andere woorden, als de trein 150km per uur rijd, spring je dus ook met de snelheid van 150km per uur de lucht in? Beetje gek
LeonardN
een jaar geleden
@Casper1998
Wat is daar gek aan?
Het klopt gewoon.
Als je in een trein ZIT die met 150km/u rijdt, ga je ook 150km/u.
Als dat NIET zo was zou je uit de trein vallen.
Omdat je in de trein staat heb je geen last van de wrijving van de wind (tegenwind). Deze wind wordt opgevangen door de trein. Zit je in de auto voel je geen wind. Steek je hoofd uit het raam en je voelt de tegenwind ook al waait het niet. Alles in de trein heeft de zelfde snelheid als de trein als het op de plek blijft waar het is. Als jij springt kom je gewoon terug op dezelfde plek. Omdat de lucht te stil staat om jou naar achteren te "duwen". Zelfs als er een raampje openstaat zal jij het niet merken omdat je te kort in de lucht bent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Elk lichaam heeft de neiging om zijn eigen snelheid te houden. De bloempot in jou slaapkamerraam bijvoorbeeld, heeft een snelheid van 0 m/s, en die wil die graag houden.

Daarom hoeft een ruimteschip eigenlijk geen stuwkracht meer te gebruiken als het in de ruimte is. Omdat er (bijna) geen lucht is in de ruimte, is er heel weinig weerstand. Dus omdat het ruimteschip zijn snelheid wil behouden, en (bijna) niet wordt tegengewerkt door luchtweerstand, zal het weinig van snelheid veranderen. (totdat ze een planeet tegenkomen ; ) )

Nu jou vraag:
Terwijl de trein versnelde, versnelde jij mee. Als de trein met constante snelheid rijdt, heb jij ook een constante snelheid. Als je dus zou springen, spring je met de trein mee... en kom je op hetzelfde punt terecht. Anders wordt het als de trein bijvoorbeeld net keihard begint af te remmen als jij van de grond loskomt. Als je maar lang genoeg in de lucht hangt, wordt je praktisch aangereden door een trein terwijl je je in de trein bevindt...