Hoe bepaalt de NS wanneer een hond wel of niet op schoot kan?

Een hond die op schoot kan in de trein mag gratis mee. Maar hoe wordt bepaalt of een hond dat wel/niet kan. Er zijn grote honden die op schoot kunnen..niet echt comfortabel, maar het kan.
Zijn daar maten voor nodig?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K

Antwoorden (3)

Zoals je zegt mogen honden mee als ze op schoot kunnen. Je kunt ze in een gemakkelijk draagbare mand, tas of een dergelijk voorwerp mits de mand, tas of ander voorwerp geen zitplaats inneemt. Als je hond dus geen echte zitplaats inneemt dan mag hij/zij kosteloos mee. De NS heeft wel het recht om baas en hond uit de trein te zetten als de hond lastig, gevaarlijk of hinderlijk is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Officieel wordt de beoordeling van een dergelijk geval overgelaten aan de conducteur, deze kan bepalen of een hond veilig op schoot vervoerd kan worden in de trein.

Van belang is dus de grote, zwaarte en het gedrag van de hond, zo zal een fox die rustig is als bagage gezien worden en een beagle die druk is zal aangemerkt kunnen worden als een hond waar een kaartje voor gekocht moet worden, echter dit ter beoordeling van de conducteur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zolang die beagle op schoot zit lijkt het mij niet uitmaken of die druk is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een beagle en rustig zitten als er mensen voorbij komen? Er zullen er wel zijn maar het merendeel zal niet rustig zitten waardoor de tweede zitplaats op de bank niet bruikbaar zijn voor derde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je had het niet over blijven zitten maar over druk....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus ik moet aan de conducteur van DIE trein vragen of ik bij het loket een kaartje moet kopen? Apart..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja heel apart. Je kunt ook een risico nemen en geen kaartje kopen.
Daar heeft NS blijkbaar geen duidelijke regels voor. Ik heb de virtuele assistent (Eva genaamd) even met die vraag benadert. Helemaal duidelijk is het antwoord niet, maar er wordt wel aangegeven dat het voor kleine huisdieren geldt. Dus ook al kun je een Deense dog op schoot nemen dan gaat die vlieger niet op.

Zie onderstaand verslag.

Stel uw vraag aan Eva
EVA zegt:Welkom bij de Klantenservice van NS. Waarmee kan ik u van dienst zijn?
U zegt:hond meenemen
EVA zegt:Vervoert u in de trein uw huisdier in een mand, tas of op schoot?
U zegt:op scoot
EVA zegt:Ik heb er even moeite mee. Vervoert u in de trein uw huisdier in een mand, tas of op schoot?
U zegt:op schoot
EVA zegt:Kleine huisdieren die in een mand, tas op op schoot worden vervoerd mogen gratis meereizen. Kan uw hond niet op schoot of in een mandje, dan koopt u voor € 3,- een Dagkaart hond bij de NS-kaartautomaat of de NS-servicebalie. Een Dagkaart hond is ook verkrijgbaar voor de OV-chipkaart. Zorg daarnaast voor een geldig vervoerbewijs voor uzelf.
EVA zegt: Kan ik u verder nog ergens mee van dienst zijn?
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke, ja daar kwam ik dus ook op uit. Maar dan weet ik genoeg (het is overigens niet meer nodig, maar altijd handig) Dankje.