Waarom kunnen treinen in sneeuwrijke gebieden de hele winter door rijden maar heeft de NS problemen zodra er een beetje sneeuw valt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Het is een kwestie van kosten en baten.

Om altijd tegen sneeuwval bestand te zijn, moet je investeringen doen. Die investeringen zijn omvangrijk en duur.

Dat zijn de kosten. Die moet je vergelijken met de baten.

In Nederland hebben we gemiddeld eens per drie jaar (of zoiets, prik me er niet op vast) zo'n situatie als vandaag. De baten zijn dus dat je eens per drie jaar de treinenloop verbetert van halfbakken naar betrouwbaar.

Anders gezegd: in Nederland moet je gigantische investeringen doen om een probleem te voorkomen dat eens per drie jaar optreedt.

In Zweden bijvoorbeeld moet je diezelfde gigantische investeringen doen, maar daar voorkom je 300 dagen per jaar zulke problemen. De investering is dus dezelfde, maar de baten zijn veel hoger.

Elk systeem zal een keer falen. Wij hebben ervoor gekozen onze investeringen te gebruiken om 340 dagen per jaar veel meer treinen te laten rijden dan nu ("spoorboekloos reizen"), om goederentreinen een groene golf te geven, om de spoorboomschakelingen te verbeteren zodat de bomen korter dicht blijven met behoud van veiligheid, enzovoort.

Het is dus een keuze.

Maar geloof maar dat incidenten als van vandaag tot in de top van NS en ProRail worden besproken. Ook de politiek bemoeit zich er natuurlijk mee. Elke keer wordt opnieuw bepaald of de gemaakte keuzen de juiste zijn. Of de procedures kunnen worden veranderd. Of het had geholpen wanneer we de wisselverwarming drie uur eerder al hadden aangezet. Of de noodreparatieploegen op de juiste manier over het land verdeeld waren. Of de prioriteiten voor het besteden van de huidige hoeveelheid geld wel goed liggen. Of er extra geld bij moet komen om dit soort dingen op te lossen.

Vooralsnog is dit het gevolg van prioriteiten die we hebben gelegd, van keuzen die we hebben gemaakt, zelfs al wisten we dat dit eens in de paar jaar zal gebeuren.

Toegevoegd na 40 seconden:
(Voor de helderheid en de openheid van zaken: ik werk bij ProRail. Mijn antwoord zou dus bevooroordeeld kunnen zijn.)
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed antwoord +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij bent eerlijk en het is ook nog een s helemaal waar wat je zegt. +1
Cryofiel
14 jaar geleden
Overigens ben ik zelf ook verbaasd dat het meteen ZO erg mis is gelopen. Ik heb echter nog geen probleem-analyse gezien, dus ik weet niet wat de onderliggende oorzaak is. Ik heb wel gehoord dat het vooral in het noorden flink heeft gespookt. Harde wind en veel stuifsneeuw - daar kun je bij een wissel echt niet meer tegenop stoken. Misschien zit de dienstregeling zo in elkaar dat een verstoring in het noorden leidt tot een sneeuwbal-effect (mooi woord in dit verband), waardoor uiteindelijk de dienstregeling in het hele land in de soep loopt. Als dat het geval blijkt te zijn, zal zeker worden gekeken naar mogelijkheden om de dienstregeling te "ontkoppelen", dus te zorgen dat een verstoring in één gebied geen invloed heeft op een ander gebied. In Japan is men daar heel ver mee. Ik weet niet hoe ze het doen, maar daar slagen ze erin, problemen tot één regio te beperken. Op dit moment zit een collega in Japan om te kijken hoe ze dat daar doen, en of hun oplossingen ook in onze situatie kunnen worden gebruikt. Het ligt er natuurlijk ook aan welke gevolgen zo'n soort oplossing heeft. Als het betekent dat de reistijden elke normale dag langer worden, of dat mensen elke normale dag vaker moeten overstappen omdat treinen binnen hun eigen regio moeten blijven, dan vermoed ik dat die oplossing door ons niet acceptabel zal worden gevonden.
Cryofiel
14 jaar geleden
Euh, als jij een eerdere reactie mag kopiëren, mag ik dat dan ook? ;-) Goed, daar gaat-ie: "
Ik geef direct toe dat ik bevooroordeeld ben. Ik zie echter niets van rivaliteit. Er is juist sprake van saamhorigheid. Zeker bij de "oude garde", die elkaar over en weer nog goed kent uit de tijd dat alles nog één bedrijf was. Maar ook bij de "nieuwelingen", die allemaal heel gemotiveerd zijn om "het spoor" goed te laten lopen. Ongeacht of je nu een beheerder bent (ProRail), een vervoerder (NS, Connexxion, Syntus, enzovoort enzovoort), een goederenvervoerder, een gebruiker (Ballast Nedam, de videoschouwtrein), of wat dan ook. Als de NS al de Zwarte Piet krijgt toegespeeld, dan is dat door de media. Die weten niet beter dan dat de NS niet rijdt. Waar dat dan aan ligt, zal hen worst wezen. ProRail en de NS spelen elkaar niet de zwarte piet toe. Maar nogmaals, ik ben vast erg bevooroordeeld, ook al denk ik dat ik hier objectief ben.
"

Andere antwoorden (9)

In sneeuwrijke gebieden zijn ze erop voorbereid. De laatste hevige sneeuwval -en dat is het hier nog niet eens- dateert van 4 jaar geleden. Toen was ook alles ontregeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de landen met hevige sneeuwval zijn ze er op voorbereid, worden de rails soms verwarmd, en zijn er op vele plekken waar hellingen zijn de locomotieven op tandwielbanen gehaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit komt omdat NS al een tijdje een blok aan 't been heeft in de spoorsector: Prorail!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zomer winter of herfst de n.s heb altijd wel een smoes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij weet echt niet waar je het over hebt . Ga klagen op een andere website . Dit is geen antwoord . Dus -1
Dit komt omdat landen met sneeuwrijke gebieden het zich niet kunnen permiteren om voor een dubbeltje op de eerste rij te zitten. Hier in o.a. Nederland slaan ze liever 1 keer in de zoveel tijd een rotfiguur dan dat ze wat extra geld moeten uitgeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel simpel, omdat ze ermee wegkomen. Een groot deel van het geld hebben ze via abonnementen al binnen dus het maakt niet uit.
Ze hebben een monopolie en de politiek snapt niets van treinen want die gaan met hun auto en denken dat nederland een HSL of betuwelijn nodig heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vermoed,dat dat komt,doordat de in Nederland gebruikte locs daar niet op gebouwd zijn. Ze zijn waarschijnlijk lichter en hebben minder trekkracht. In sneeuwrijke gebieden waar tot een substantieel van het jaar sneeuw ligt,kunnen ze zich dat niet permitteren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je.
Daar rijden vaak werk treinen die de sporen vrij houden.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hallo mensen,
Ik werk bij het spoor onderdeel NedTrain NS Onderhoud,

Waarom is er veel verstoringen zijn.

alle wissels kunnen tegen ijs en sneeuw, maar een wissel werk net als een sneeuw schuiver aan de eind van de wissel wordt een gigantische blok ijs samen geperst. daardoor wissel storing!

Gegroet Wilco