Waarom kunnen treinen in sneeuwrijke gebieden de hele winter door rijden maar heeft de NS problemen zodra er een beetje sneeuw valt?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het is een kwestie van kosten en baten. Om altijd tegen sneeuwval bestand te zijn, moet je investeringen doen. Die investeringen zijn omvangrijk en duur. Dat zijn de kosten. Die moet je vergelijken met de baten. In Nederland hebben we gemiddeld eens per drie jaar (of zoiets, prik me er niet op vast) zo'n situatie als vandaag. De baten zijn dus dat je eens per drie jaar de treinenloop verbetert van halfbakken naar betrouwbaar. Anders gezegd: in Nederland moet je gigantische investeringen doen om een probleem te voorkomen dat eens per drie jaar optreedt. In Zweden bijvoorbeeld moet je diezelfde gigantische investeringen doen, maar daar voorkom je 300 dagen per jaar zulke problemen. De investering is dus dezelfde, maar de baten zijn veel hoger. Elk systeem zal een keer falen. Wij hebben ervoor gekozen onze investeringen te gebruiken om 340 dagen per jaar veel meer treinen te laten rijden dan nu ("spoorboekloos reizen"), om goederentreinen een groene golf te geven, om de spoorboomschakelingen te verbeteren zodat de bomen korter dicht blijven met behoud van veiligheid, enzovoort. Het is dus een keuze. Maar geloof maar dat incidenten als van vandaag tot in de top van NS en ProRail worden besproken. Ook de politiek bemoeit zich er natuurlijk mee. Elke keer wordt opnieuw bepaald of de gemaakte keuzen de juiste zijn. Of de procedures kunnen worden veranderd. Of het had geholpen wanneer we de wisselverwarming drie uur eerder al hadden aangezet. Of de noodreparatieploegen op de juiste manier over het land verdeeld waren. Of de prioriteiten voor het besteden van de huidige hoeveelheid geld wel goed liggen. Of er extra geld bij moet komen om dit soort dingen op te lossen. Vooralsnog is dit het gevolg van prioriteiten die we hebben gelegd, van keuzen die we hebben gemaakt, zelfs al wisten we dat dit eens in de paar jaar zal gebeuren. Toegevoegd na 40 seconden: (Voor de helderheid en de openheid van zaken: ik werk bij ProRail. Mijn antwoord zou dus bevooroordeeld kunnen zijn.)

In sneeuwrijke gebieden zijn ze erop voorbereid. De laatste hevige sneeuwval -en dat is het hier nog niet eens- dateert van 4 jaar geleden. Toen was ook alles ontregeld.

In de landen met hevige sneeuwval zijn ze er op voorbereid, worden de rails soms verwarmd, en zijn er op vele plekken waar hellingen zijn de locomotieven op tandwielbanen gehaakt.

Dit komt omdat NS al een tijdje een blok aan 't been heeft in de spoorsector: Prorail!

Zomer winter of herfst de n.s heb altijd wel een smoes

Dit komt omdat landen met sneeuwrijke gebieden het zich niet kunnen permiteren om voor een dubbeltje op de eerste rij te zitten. Hier in o.a. Nederland slaan ze liever 1 keer in de zoveel tijd een rotfiguur dan dat ze wat extra geld moeten uitgeven.

Heel simpel, omdat ze ermee wegkomen. Een groot deel van het geld hebben ze via abonnementen al binnen dus het maakt niet uit. Ze hebben een monopolie en de politiek snapt niets van treinen want die gaan met hun auto en denken dat nederland een HSL of betuwelijn nodig heeft.

Ik vermoed,dat dat komt,doordat de in Nederland gebruikte locs daar niet op gebouwd zijn. Ze zijn waarschijnlijk lichter en hebben minder trekkracht. In sneeuwrijke gebieden waar tot een substantieel van het jaar sneeuw ligt,kunnen ze zich dat niet permitteren

Daar rijden vaak werk treinen die de sporen vrij houden.!

Hallo mensen, Ik werk bij het spoor onderdeel NedTrain NS Onderhoud, Waarom is er veel verstoringen zijn. alle wissels kunnen tegen ijs en sneeuw, maar een wissel werk net als een sneeuw schuiver aan de eind van de wissel wordt een gigantische blok ijs samen geperst. daardoor wissel storing! Gegroet Wilco

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100