Kan een vervoersbedrijf (OV) mij verplichten me te registreren om een restitutieaanvraag te doen?

Dankzij een niet correct werkend apparaat van Synthus wist ik niet zeker of ik uitgecheckt was. Ik kwam erachter dat ik niet was uitgecheckt. Nu wil ik dat geld terug vragen maar ben ik verplicht me te registreren. Ik wil me niet registreren bij een vervoerder die ik éénmalig heb gebruikt, en ook nooit meer zal gebruiken.

Ik heb niets aan antwoorden als "Je zult je helaas toch moeten registreren" en "Dan kun je helaas ook niet je geld terug krijgen". Ik wil gewoon weten of Synthus mij daartoe kan verplichten en op welke basis dan.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Ja, zij mogen dit verplicht stellen, waarschijnlijk gaan ze zo na of iemand niet heel vaak geld komt terugvragen.

Ze mogen dit ook verplicht stellen omdat jij niet verplicht bent geld terug te vragen natuurlijk.

Als je je naam en rekeningnummer wilt geven probeer je of ze ook valse adresgegevens en een fout telefoonnummer pikken anders zul je je erbij neer moeten leggen (of mocht ik dat ook niet zeggen)?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op het moment dat je instapt ga je akkoord met de algemene vervoersvoorwaarden (kopie te verkrijgen bij de vervoerder of in het dienstregelingen boekje)
Daarin staat deze procedure beschreven. Wil je er dus gebruik van maken zul je er aan moeten meewerken.
Je gegevens dienen wel conform de wet op de persoonsgegevens behandelt te worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hetzelfde heb ik gehad met Veolia. Er werd gezegd dat ik me moest registeren. Daarop zei ik dat ik niet voor niets een anonieme ov-chipkaart had. Vervolgens zei de medewerker aan de telefoon dat hij niets voor me kon doen. Daarop stelde ik dat hij onrechtmatig 20 euro van mij had en dat ik die terug wilde. Daarop zei hij dat hij niets voor me kon doen.

Om die reden wilde ik een klacht indienen. Dat kon alleen als ik mijn gegevens gaf, met andere woorden, een situatie waar je niet uit kon komen. De medewerker snapte dat ook en heeft mijn e-mailadres gevraagd. Vervolgens werd er aangegeven dat in deze situatie ik mijn gegevens verder niet hoefde te geven, alleen mijn bankrekeningnummer. Daarop heb ik netjes 20 euro terug ontvangen.

Waarschijnlijk zal het bedrijf jouw volgens de voorwaarden kunnen verplichten, anderzijds moet het ook jouw anonimiteit waarborgen, dus zullen ze het onrechtmatig verkregen geld uiteindelijk toch terug moeten geven.