Waarom schuren Utrechtse gelede bussen over de grond?

Ik was in Utrecht. Daar reden dubbelgelede bussen (die dus uit drie delen bestaan).

Die bussen liggen zo laag, dat de bodem regelmatig over het wegdek schuurt. Dat gebeurt bij de meeste verkeersdrempels, maar het gebeurt zelfs op plekken waar géén verkeersdrempel is.

Bijvoorbeeld bij Busstation Zuid, vlak naast Utrecht CS. Veel bussen rijden daar de route die ik met de rode pijlen heb aangegeven. Op de plek waar ze links afslaan om het busstation op te rijden, schrapen vrijwel alle dubbelgelede bussen met de bodem over het wegdek.

Is dit een productiefoutje, of is het een noodzakelijk gevolg van een andere (belangrijkere) ontwerpkeuze? En slijt de bodemplaat hier niet enorm snel van?

Picture for question
Cryofiel
11 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is een bewusteontwerpkeuze, zo schraapt al het straatvuil lekker van de bodemplaat. Alle roest wordt zo ook mooi weggeschuurd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is mij nog nooit opgevallen. En het kan natuurlijk ook niet zo zijn, dat als dit een structureel probleem is, dat daar dan niets aan wordt gedaan. Precies zoals je stelt, zou dat veel te veel geld gaan kosten. Er zijn m.i. 2 mogelijkheden:
- Zoals je hebt gezien is de omgeving van het CS één grote bouwput. Misschien is er op die plek een of andere leiding verlegd, en moest een stukje wegdek opgebroken en weer gedicht worden. Als daar nu een hobbel zit, kan het zijn, dat het alleen daar even niet goed gaat.
OF
- Het betreft hier maar 1 of 2 bussen, met achterstallig onderhoud. Een of andere loshangende bodemplaat of zo. Het is mijn ervaring dat Connexxion de bussen van GVU nauwelijks onderhoudt. Altijd is er wel iets stuk in een bus: knoppen om de deur te openen, of drukknopjes, lichtjes voor stoppen bij volgende halte, loszittende stangen die enorme herrie maken, en vooral verwarmingen die niet uit kunnen. Het lijkt soms wel een sauna in de bus. Volgens een chauffeur met wie ik eens een praatje maakte, doet Connexxion geen moer meer aan die bussen, en dat zou verband houden met de volgende aanbesteding. Of dat verhaal waar is kan ik niet beoordelen. Meld dit probleem eens aan GVU (gvu.nl reactieformulier) Misschien zijn ze er wel blij mee, omdat de chauffeur het blijkbaar niet merkt of hoort.
Cryofiel
11 jaar geleden
Toen ik zelf nog regelmatig met een bus reed, hoorde ik het bij de meeste verkeersdrempels. Ik zat niet steeds in dezelfde bus (wel dezelfde lijn, niet hetzelfde exemplaar). Als ik van het station (linksboven van mijn plaatje) naar mijn werk (rechtsonder van mijn plaatje) loop, of weer terug, hoor ik bij bijna alle dubbelgelede bussen dat schrapende geluid als ze op de aangegeven plek links afslaan. Er zit daar wel enig hoogteverschil in het wegdek, maar dat is echt minimaal. Het is ook hier niet één exemplaar dat schraapt, maar het zijn vrijwel alle dubbelgelede bussen die dat doen.
Cryofiel
11 jaar geleden
Als je op een willekeurig moment in de buurt van Utrecht CS bent: ga daar maar eens staan en houd een telling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zal het eens in de gaten houden als ik er in de buurt ben. ;-)
Is het lijn 12 of 12S? Ik zie nog niet zo snel, welke andere bus het moet zijn, omdat die heel lange bussen alleen op 11 en 12 rijden, en 11 komt daar niet.
Cryofiel
11 jaar geleden
Als ik eraan denk, zal ik morgen eens kijken of ik het nummer van die bussen kan zien.
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik heb gekeken, en ik zag inderdaad een bus 12S de route van de pijlen volgen. Helaas was ik te ver weg om te zien/horen of ook dit exemplaat over het wegdek schuurde.

Het beste antwoord

Dat schuren komt van de metalen strips op de hatmonica's. deze zijn door slijtage lager bij de grond gaan hangen en wanneer de bussen door een kuiltje of over een hobbel rijden komt deze op de grond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Op het bijgesloten filmpje is wel te zien, dat het achterste gedeelte van de bus geneigd is een beetje door te veren. Mogelijk kan dat dan onder bepaalde condities leiden tot het schrapen over de grond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Klopt, het is het doorveren dat het schuren veroorzaakt.