Waarom schuren Utrechtse gelede bussen over de grond?

Ik was in Utrecht. Daar reden dubbelgelede bussen (die dus uit drie delen bestaan).

Die bussen liggen zo laag, dat de bodem regelmatig over het wegdek schuurt. Dat gebeurt bij de meeste verkeersdrempels, maar het gebeurt zelfs op plekken waar géén verkeersdrempel is.

Bijvoorbeeld bij Busstation Zuid, vlak naast Utrecht CS. Veel bussen rijden daar de route die ik met de rode pijlen heb aangegeven. Op de plek waar ze links afslaan om het busstation op te rijden, schrapen vrijwel alle dubbelgelede bussen met de bodem over het wegdek.

Is dit een productiefoutje, of is het een noodzakelijk gevolg van een andere (belangrijkere) ontwerpkeuze? En slijt de bodemplaat hier niet enorm snel van?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dat schuren komt van de metalen strips op de hatmonica's. deze zijn door slijtage lager bij de grond gaan hangen en wanneer de bussen door een kuiltje of over een hobbel rijden komt deze op de grond.

Bronnen:
Ik ben chauffeur bij de GVu

Op het bijgesloten filmpje is wel te zien, dat het achterste gedeelte van de bus geneigd is een beetje door te veren. Mogelijk kan dat dan onder bepaalde condities leiden tot het schrapen over de grond.

Bronnen:
http://youtu.be/gGq1t737MrY

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100