De combino tram heeft schuinboven de wielen waarmee hij over de rails rijdt een soort luchtwielen. Waartoe dienen die?

Toegevoegd na 2 uur:
Zou het er iets mee te maken kunnen hebben dat de combino als tram 'in' de rails rijdt en als metro 'op' de rails moet rijden?
Zie http://www.goeievraag.nl/vraag/vervoer/openbaar-vervoer/rails-tram-metro-breed-trein.8810.

Toegevoegd na 3 uur:
De verwijzing 'doet' het niet. Als je zoekt op 'Is rails van een tram en/of metro net zo breed als dat van een trein?', kom je wel uit op de vraag waarnaar ik probeerde te verwijzen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik ken die tram niet. Hoe ziet de constructie rond de luchtbanden eruit - zou het zo kunnen zijn dat ze die luchtbanden kunnen laten zakken en de metalen wielen in kunnen trekken, zodat de tram op luchtbanden over normaal asfalt (zonder tramrails) kan rijden?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je verwijzing gaat overigens naar een ontploffende asbak.
Cryofiel
11 jaar geleden
Nee. Ik heb zelfs nog nooit een combino gezien. (Of ik heb niet goed gekeken, en gedacht dat het een gewone tram was.) Maar al zit er geen stuur in, dan nog zouden luchtbanden kunnen dienen om over gewoon asfalt te rijden. Een draaibaar wielstel met een daaraan verbindbare trekstang is voldoende.

Het beste antwoord

Dat zijn geen wielen.
Een combino kan niks optrekken of laten zakken.
Vandaag even nagevraagd aan een collega omdat ik eerlijk gezegd nooit me afgevraagd had wat dat is.

We hebben het eens bekeken en volgens mij is het een onderdeel van het remsysteem.

Wil je het heel zeker weten moet je me even tot vrijdag de tijd geven. Dan moet ik even langs een remise. Vraag ik het een TD man.

Overigens rijden de metro en de tram in Amsterdam een stuk over hetzelfde spoor. Richting Amstelveen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Zo gauw de tram over de weg(zonder rails gaat rijden worden deze wielen naar beneden gedaan en de metalen "rail"wielen omhoog.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met 'luchtwielen' bedoelde ik echt ronde stalen dingen die naast/boven de 'echte' wielen draaien. Die luchtwielen zijn, als ik het goed zie, niet voorzien van banden. Ik bedacht mij dat de spoorwijdte voor de tram smaller zou kunnen zijn dan die voor de metro (en dat 'combino' er iets over zei dat het ding zowel tramspoor als metrospoor 'aankon', dat de combino heel ingewikkeld de buitenwielen kon laten zakken en de binnenwielen op kon trekken), maar volgens Wikipedia is in de spoorwijdte voor tram en metro gelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zou wel eens goed kunnen!