Wat is de taak van de conducteur met de OV-chipkaart?

Wat moet een conducteur nog doen als er geen papieren treinkaartjes meer zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

De functie van een conducteur is in eerste plaats een gastheer zijn (altijd al geweest). Hij/zij moet zorgen voor omroepen bij het station, hij/zij moet de reizigers van informatie voorzien, hij/zij moet informeren bij calamiteiten, hij/zij draagt zorg voor de ordebewaking op de trein.
Kortom: alles wat zorgt voor het gerief van de reiziger.

Een tweede taak is het controleren van de kaartjes. En ook elektronische kaartjes kunnen gecontroleerd worden met behulp van zijn zakcomputer.

Helaas is het zo dat door de meeste mensen het controleren van de kaartjes als hoofdfunctie van de conducteur wordt gezien. Dit omdat het irritaties kan opwekken bij sommige reizigers, en irritaties blijven helaas langer in de gedachten hangen dan goede dingen. Dat geldt ook zo bij snelheidscontrole door de politie. Dit is slechts een neventaak van hun, maar iemand die er veel mee te maken heeft gekregen zal er hoogstwaarschijnlijk over klagen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

scannen met apparaat om te kijken of de OV chipkaart wel van de juiste persoon is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ordebewaking. De conducteur loopt dan door de trein om te kijken of iedereen zich gedraagt; kijken of er incidenten zijn; om mensen te helpen bij in- of uitstappen; om het fluitsignaal te geven als de trein kan vertrekken; om om te roepen welk station er gaat komen.

De conducteur wordt dan dus meer een vraagbaak en hulpverlener dan een controleur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dezelfde als nu: controleren of mensen wel betaald hebben (chipkaart scannen), letten op de veiligheid in de trein, en reisinformatie geven aan mensen die daarom vragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij zou kunnen trachten de orde en netheid te bewaren in het OV. Het valt mij altijd op dat er zoveel a-socialen zijn die hun schoeisel neerplanten op zitbanken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zie antwoorden link;
http://www.goeievraag.nl/vraag/volledige-invoering-ov-chipkaart-gecontroleerd.31235
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er komen steeds meer controleurs op de treinen, die steekproefsgewijs kaarten controleren. De conducteur is meer en meer gastheer m/v op de trein.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Conducteurs zijn niet alleen om de kaartjes te controleren maar ook voor te zorgen voor een veilige reis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naast het controleren van vervoerbewijzen is service verlenen ook een taak van de conducteur. We denken dan aan het geven van reisadvies en het beantwoorden van vragen van reizigers. De conducteur is er ook voor de sociale veiligheid en om toezicht te houden.