Vroeger aan het geluid / ritme
De ambulance had meen ik een drietonige hoorn, de politie tweetonig en de brandweer een doorlopend ' loei-geluid'.

Sinds 2009 echter maken ze - voor de herkenbaarheid (??) allemaal hetzelfde geluid, en hoor je dus geen verschil meer tussen de een of de ander.

En eigenlijk maakt dat ook niet uit ; alle sirenes betekenen uiteindelijk hetzelfde : spoed, aan de kant !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De toonhoogte van de politie en brandweer waren in het verleden gelijk echter door gebruik te maken van zwaardere hoorns op de brandweer wagen (vaak luchthorens) was het afspelen wat trager, voor 1968 mocht de brandweerwagen zelfs gebruik maken van een bel. De ziekenwagen had een drietonige hoorn die een signaal gaf van telkens vijf tonen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch kun je het nog steeds horen?

Andere antwoorden (1)

Zogenaamde voorrangsvoertuigen (onder andere politie, brandweer en ambulance) mogen een meertonige hoorn voeren als zij een dringende taak vervullen. Daarbij voerden tot 2009 voertuigen van politie en brandweer veelal een tweetonige hoorn met de tonen b–e en ambulances een drietonige hoorn met de tonen g–e2–c2–e2. Met ingang van maart 2009 zijn nieuwe regels vastgesteld, waarbij alle voorrangsvoertuigen een tweetonige hoorn voeren met frequenties 375 Hz en 500 Hz. Voor bestaande voertuigen en installaties geldt tot 2014 een overgansregeling. De tonen kunnen op verschillende snelheden worden afgespeeld: de hogere snelheid kan worden gebruikt bij het naderen van een kruispunt. Is de weg helemaal vrij, dan wordt de hoorn meestal uitgeschakeld. Het voeren of zelfs maar monteren van een meertonige hoorn op een ander voertuig dan een voorrangsvoertuig is niet toegestaan.