Mijn OV studentenkaart is telefonisch stopgezet en bevestigd door DUO, op de kaart staat geen product meer. Maar ik reis wel gratis. Hoe kan dit?

Kom ik in de problemen straks? Ik heb namelijk alles volgens het boekje gedaan en de stopzetting is per brief door DUO bevestigd. Bij controle van de kaart in het oplaadautomaat blijkt er geen product meer op te zitten. Maar ik reis nog wel gratis. Een meneer van DUO vertelde me dat ze niet kunnen zien dat ik ermee reis. Ze kunnen volgens hem alleen nog maar zien of ik nog wel recht heb op het product als deze er nog op staat en niet is stopgezet. Is dat eigenlijk wel zo? En moet ik dit melden? Ik wil niet nog meer studieschuld dan ik nu al heb.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Als er geen product op je kaart staat kan je niet reizen met de kaart doe je dat wel dat ben je in overtreding en krijg je bij controle dus een boete
12 jaar geleden
Als je bij DUO hebt stopgezet (stap 1), krijg je een bericht van de Klantenservice Studentenreisproduct over stap 2: Ga naar een ophaalautomaat en bevestig je stopzetting. Je product is dan pas echt stopgezet. Dat is bij jou kennelijk gebeurd. Nadat je je studentenreisproduct hebt stopgezet, krijg je een bericht. Je kunt ook online zien dat je je studentenreisproduct hebt stopgezet.

De meneer van DUO heeft je niet goed ingelicht. Of jullie hebben langs elkaar heen gepraat. 'Ze' kunnen wel degelijk zien of je nog recht hebt op het product. De controleur met een OV-chipkaart controleapparaat kan zien wat er bij jou op de kaart staat. Bij controle moet je je OV-chipkaart aan de controleur tonen. Deze leest je kaart uit en ziet of er een geldig reisproduct en/of een geldige check-in op staat. De controleur kan dus zien dat je 'zwart' rijdt. Met een boete als gevolg.