in de jaren 70 hadden verkeersvliegtuigen vaak een zwarte " snoet", zoals bij een hond. Waarom was dat en hebben ze dat nu niet meer?

het gaat om het voorste stukje van de neus van het vliegtuig.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

In de neus zit de weerradar (die moet wel voorin zitten, omdat alleen het weer vóór het vliegtuig relevant is). Vroeger waren die radars nogal gevoelig voor onregelmatigheden.

Daarom kon de radar niet gewoon binnen de aluminium romp zitten, maar moest de neus van een ander materiaal worden gemaakt. Het was niet mogelijk dat materiaal met dezelfde ("metallic") verf te beschilderen als de rest van het vliegtuig - al helemaal niet omdat de verflagen destijds over de hele neus exact even dik moesten zijn om de radar niet te verstoren.

Daarom werd de neus van een ander, "rubber-achtig" materiaal gemaakt. Dat materiaal was zwart en werd niet geverfd.

Tegenwoordig zijn zowel de weerradars als de verftechnieken verbeterd, en kan de neus daarom in dezelfde kleur worden geschilderd als de rest van het toestel. Sindsdien zijn die zwarte neuzen verdwenen.
Plaatje bij antwoord
Cryofiel
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De enige reden die ik mij kan bedenken is dat die neus nogal snel de verf van beschadigt. (kijk maar eens naar zo een neus van dichtbij. En dat is met zwart minder zicht baar. Polen heeft het nog wel op zijn toestellen.